Nyheter

Musikalsk magi på timeplanen

FJELL: Det Norske Kammerorkester vil formidle sin musikk til flere. Denne vinteren samarbeider de med to 4.-klasser på Fjell skole.

- Dette er jo en gavepakke til alle involverte, utbryter kontaktlærer Unni Helland.

Rundt henne på alle kanter er 60 fjerdeklassinger i hektisk aktivitet, sammen med seks profesjonelle musikere fra Det Norske Kammerorkester. De lager et digert bilde av fuglen Fenix, og senere på dagen skal bildet gis bort til beboerne på Fjell eldresenter.

Viktige barneår

- Det var jo et kultursjokk å komme flyttende fra Bergen hit til Fjell. Men du verden så mye jeg lærte. Her møtte jeg barn som nylig hadde flyttet hit til landet og knapt snakket norsk, barn fra fattige kår, fra andre trosretninger og kulturer. Men her på denne skolen trivdes vi, ikke minst takket være lærer Unni Helland som var flink til å trekke inn både drama og musikk i skoletimene, forteller fløytist Cecilie Hesselberg Løken.

Hun står bak Kammerorkesterets initiativ for å nå fram til flere grupper enn de typiske konsertgjengerne. Det er hun som har satt sammen konsertprogrammene for skoler og institusjoner og laget innholdet i det temabaserte materialet elevene får.

Omfattende prosjekt

Det var naturlig for de medvirkende musikerne å velge seg ut skoler de kjente til, og siden Løken gikk på Fjell skole tidlig på 80-tallet ble Fjell en av skolene som fikk tilbud om å delta.

Før gårsdagens besøk hadde musikerne brevvekslet med elevene, for å bli litt kjent på forhånd. I tillegg har dagens prosjekt, som handler om natur- og miljøvern og truede dyrearter, vært tema for skoleundervisningen. Under dagens workshop byr de besøkende musikerne på både et nyskrevet eventyr og klassiske musikkstykker.

Proff som 10-åring

- Ja, vi fostrer jammen meg mange flotte borgere her på Fjell, til og med elitemusikere som Cecilie, ler Helland, som husker tida med Hesselberg Løken som elev med glede.

- I første musikktime dro hun fram en proff blokkfløyte i tre og spurte om hun kunne spille noe for meg. Hun spilte «Grandfathers Clock» med variasjoner, og da kan jeg love deg at det ble stille i klassen. Etterpå spurte jeg om hun hadde lært å spille slik i musikktimene på skolen i Bergen. Hun svarte at nei, dette var noe hun hadde framført i Grieghallen før de flyttet.

- Det er en helt egen stemning på denne skolen, og det er et privilegium å få jobbe sammen med barna her. Man kommer så mye tettere innpå dem enn vårt vanlige publikum. Det er viktig at dette ikke blir en sånn ovenfra og ned-greie, ungene deltar på masse selv. De får prøve å spille på enkle fløyter, vi synger og lager ting sammen. I dag er temaet miljøvern og dyr, og har vi et nytt prosjekt for hvert besøk framover, forklarer Løken.

For musikerne skal komme tilbake for å jobbe mer med de samme fjerdeklassingene. I november skal det handle om konger i gamle dager og barokkmusikk, i januar tar de med seg en svær harpe og i april handler det om fortellerglede og musikk.

Topp konsentrasjon

Strykerne stemmer i når fløytisten forteller eventyret om Fenix-fuglen og elevene følger spent med. Det er tross alt ikke helt dagligdags å høre klassiske toner fra spill levende toppmusikere i skolebiblioteket på Fjell. Applausen er høylytt hver gang musikken stilner.

- Jeg håper elevene sitter igjen med følelsen av å ha lært noe, og å ha deltatt på noe spesielt. Sånn sett egner musikken seg glimrende, det passer til absolutt alt, synes Cecilie Hesselberg Løken.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen