Nesten hver tredje turist har forsvunnet fra Drammen

Kun Bodø har mistet flere turister så langt i fellessferien enn Drammen, sammenlignet med i fjor. Samtidig fikk Tom Søgård i Byen Vår Drammen avslag på søknad om midler til å markedsføre Drammen.

En oversikt DNB har laget for Dagens Næringsliv, viser at Drammen så langt i sommer er blant de største taperne når det kommer til hvor nordmenn har lagt ferien sin i år. Til tross for oppfordringen til Norgesferie, har kortbruken hos tilreisende fra andre fylker gått ned med 29 prosent i Drammen i juli i år, sammenlignet med samme tid i fjor.

– Det har vært mye snakk om kortreist ferie i år, og mange oppfordringer til å feriere i Norge, og derfor er det veldig skuffende å se den statistikken. Vi burde klart å hente ut mer av at nordmenn i år må feriere i eget land, og med en så klar nedgang fra i fjor er det absolutt ikke noe vi kan være fornøyde med, forteller Tom Søgård i Byen Vår Drammen.

Les også: Reisebyråene i Drammen skimter lyset i enden av koronatunnelen

– Drammen er ingen tradisjonell turistdestinasjon

Oversikten tar utgangspunkt i nordmenns kortbruk utenfor sin egen hjemkommune, i perioden fra 1. juli til 16. juli, sammenlignet med samme periode i fjor. Oversikten gjelder kun Drammen, og ikke Nedre Eiker og Svelvik, som ble en del av den nye kommunen ved nyttår.

– Jeg tror ikke det har så mye med at nordmenn ikke ønsker å besøke Drammen, som det har med at vi har en jobb å gjøre med å markedsføre hva Drammen kan tilby. Vi har ikke ressurser til å gjøre det uten støtte fra andre, og i år fikk vi vår søknad om støtte til akkurat det avslått fra fylkeskommunen. Da er det ikke så mye vi får gjort, forteller den daglige lederen.

Han peker også på at Drammen ikke er en tradisjonell turistdestinasjon.

– Vi har ikke hatt noen tradisjon for å satse på turisme, og det er først de siste årene vi har begynt å virkelig jobbe med å markedsføre regionen bedre. Det er få virksomheter og bedrifter som retter seg direkte mot turistmarkedet, med unntak av hoteller og enkelte kultur- og opplevelsesaktører. Drammen som by har heller ikke et næringsliv som i stor grad er bygget opp på tilreisende fra andre fylker eller kommuner, selv om du selvsagt har tilreisende fra Hokksund, Lier og kommunene rundt, sier Søgård.

Les også: Norgesferien stopper ikke nordmenn fra å dumpe dyrene sine

Østlandet taper kraftig for Vestlandet

Til motsetning gjør Ålesund, Stavanger, Bergen og Trondheim det bra, der alle har – eller nærmest har – doblet antallet besøkende. Aller best gjør Aurdal kommune det, med en økning på 434 prosent.

I den andre enden av skalaen, er det kun Bodø (– 34 %) av de 20 største kommunene som gjør det dårligere enn Drammen. Aller nederst ligger flyplasskommunen Ullensaker, med 75 prosents nedgang.

– De stedene som vanligvis er fullt opp med buss- og cruiseturister, de har i år også stort besøk av nordmenn som ønsker å oppleve de stedene. Selv om Oslo såvidt ligger på plussiden, ser vi at heller ikke hovedstaden kaprer turistmassene. I det hele tatt taper Østlandet kraftig for Vestlandet og Lofoten, og når turistene først ikke besøker Oslo blir også de nærliggende områdene mindre besøkt, sier direktør for datatransformasjon, Ine Oftedahl, i DNB.

Søgård sier at de har masse å tilby også i Drammensregionen, men forstår at ferierende nordmenn heller blinker seg ut andre norske destinasjoner til årets norgesferie.

– I et år der de færreste drar til utlandet på ferie, er det nå mulig å besøke de største ferieattraksjonene i Norge. Vi har mye flott å tilby her i Drammen også, men forstår at steder som Lofoten, Geiranger og andre byer på Vestlandet står foran i køen. Ønsker du å få med deg topp ti feriedestinasjoner i Norge, er ikke Drammen helt der enda, forteller Søgård.

Les også: 8 av 10 vil lese en bok i sommer – har god tid og er lei skjermtitting

Vil ha flere kommuner og Viken med på laget

Han forteller imidlertid at de jobber med såkalt søkeordsmarkedsføring, som skal lokke turister som søker på Google til Drammen, men at de i stor grad har jobbet med konferansemarkedet og hotellbransjen.

– Den søkeordsmarkedsføringen synes kanskje ikke så veldig mye i media, men den fungerer bra i praksis. Konferansemarkedet er der vi har brukt mest tid, men det markedet har nå nesten fullstendig kollapset grunnet koronaviruset, og i reiselivmarkedet har vi derfor ikke hatt tid til å ta så mye tak i. Det krever tid og penger vi ikke har, i tillegg til kontinuerlig jobbing og markedsføring, som vi ikke har mulighet til i dag, opplyser Søgård.

Derfor vil han nå ta initiativ til et møte med den nye kommunen og fylkeskommunen, i tillegg til flere av de omkringliggende kommunene for å se på mulighetene for å markedsføre drammensregionen i større grad enn de får til i dag.

Les også: Åpner turisthytta igjen, men alt er ikke som før (+)