Nyheter

NAV Drammen merker ekstremt stor pågang

Av de 3770 brukerne NAV Drammen har i dag kan 95 prosent relateres til permitteringer eller oppsigelser i forbindelse med koronaviruset, og antall permitterte er høyere enn under finanskrisen og oljepriskrisen til sammen forteller NAV-leder i Drammen Katrine Christiansen.

Bilde 1 av 3

Bare den siste uken har innbyggerne i Drammen sendt inn 3029 søknader om dagpenger under permittering. Viken fylke troner samtidig desidert øverst på listene både over ordinære dagpengesøknader og søknader om dagpenger under permittering, med over 34.000 søknader bare denne uken. Det er ikke rart det er travle dager på jobb hos NAV.

– NAV Drammen merker økt press i form av at nye ledige melder seg i våre system, selv om selve dagpengesøknaden blir behandlet i ytelseslinjen. Som tidligere avdelingsleder og nå NAV-leder har jeg ikke opplevd en slik tilstrømming av nye brukere, og antall permitterte er høyere enn under finanskrisen og oljepriskrisen til sammen, forteller Katrine Christiansen.

LES OGSÅ: Første smittede person i Drammen er frisk (+)

– Har en utrolig bra dugnadsånd og løsningsvilje

Christiansen, som er NAV-leder i Drammen, forteller at de per nå har 3770 bruker hvor 95 prosent er permittert eller mistet jobben i forbindelse med den situasjonen vi er i.

– Vi har opprettet egne lokale telefonlinjer hvor 15 stykker sitter klare til å ta imot telefoner fra arbeidsgivere og brukere som nå står uten jobb. Vi har lagt ut kontaktinformasjon til vårt markedsteam på sidene til Næringsforeningen, Byen vår Drammen og i lokal presse, og responsen har vært enorm og positiv. Mange arbeidsgivere og brukere uten jobb setter pris på lokal service, forteller hun.

Selv om NAV-kontorene i det ganske land, også i Drammen, nå blir testet og strekt til det ytterste mener Christiansen at de i Drammen er dimensjonert for den store økningen.

– Vi har 230 medarbeider med solid kompetanse, som er endringsvillige og fleksible og som har snudd seg rundt og tatt utfordringene på strak arm. Jeg ser en dugnadsånd og vilje til løsning som er utrolig bra i disse tider. Vi har i løpet av en uke dreid masse ressurser til å ta vurderinger på alle de nyregistrerte, samt å bemanne nødtelefoner hvor brukere kan melde seg lokalt, i stedet for å sitte i kø på kontaktsenteret, opplyser Christiansen.

LES OGSÅ: Korona-krisen: Forlenger AAP-perioden med seks måneder

Vil sikre at alle får penger før påske

Mellom uke 11 og uke 12 økte antallet søknader om dagpenger under permittering med 30.000 i Viken, og i Drammen alene med 2674. Christiansen sier at det er umulig å spå den videre veksten, men sier at de skal gjøre alt de kan for å hjelpe dem som trenger det.

– Vi er rigget for å møte de som har behov for våre tjenester, og ser nå at de digitale løsningene på mange måter fungerer godt. NAV-kontoret er åpent 24 timer i døgnet på nav.no, og vi har daglig evalueringer for eventuelle endringer som kommer, og dreier driften mot der behovet hos innbyggerne er, forteller Christiansen.

Tidligere i uken skrev Nationen om at NAV slet med å betale ut dagpenger på grunn av at 40 år gammelt system, og hevdet at enkelte kanskje ikke ville få pengene de hadde krav på før i juni. Selv om NAV Drammen ikke fysisk behandler og deler ut penger, sier Christiansen at de har en plan for at alle skal få pengene sine før påske.

– NAV Drammen behandler ikke søknader om dagpenger, da denne tjenesten som sagt ligger i ytelseslinjen. Samtidig er det enorm stor vilje i NAV generelt til å løse problemer sammen, og eventuelt mobilisere mer ressurser der det måtte være behov. I en organisasjon med 19.000 medarbeidere opplever jeg nå en dugnadsånd og vilje til å løse oppgaver sammen, nå, mer enn noensinne. Dette er vi beredt for å eventuelt være med på å bidra til i Drammen, sier NAV-lederen.

LES OGSÅ: Høie forbereder Norge på at tiltakene kan bli forlenget

Tilbyr digital søknad for å spare tid

Christiansen forklarer at alle lokale NAV-kontor ligger i det som kalles for arbeids- og tjenestelinjen, og jobber i partnerskap med hver enkelt kommune. Når brukere får et vedtak om en statlig stønad (dagpenger, arbeidsavklaringspenger, uførepensjon, sykepenger med flere), fattes det i det som kalles ytelseslinjen. Etter at pengevedtaket er fattet i ytelseslinjen, skjer oppfølgingen i lokalkontoret.

– Nå som mange blir permitterte/arbeidsledige, registrerer de seg først i lokalkontoret, så sender de inn søknad om dagpenger, som behandles i ytelseslinjen (NAV Arbeid og ytelser). I alle folketrygdytelsene som jeg har nevnt over, er det ulike krav til aktivitet for å kunne motta penger. Det er det lokalkontoret som følger opp. Gjør ikke mottaker som vedkommende får beskjed om, gjennom avtalte aktiviteter, vi lokalkontoret gi beskjed til NAV Arbeid og ytelser, så kan mottaker få stans i ytelse, forklarer Christiansen.

Kravene til aktivitet gjør at det kan ta litt tid for å behandle søknaden, men fredag ble det klart at KS og NAV nå tilbyr alle landets kommuner å ta i bruk digital søknad for å gjøre det enklere å søke sosialhjelp under koronapandemien. Dermed kan både innbyggerne og NAV spare verdifull tid i søknadsprosessen.

LES OGSÅ: 65.000 ansatte blant Virkes medlemmer er permittert – frykter flere permitteringer

Rådmann Enger klar til å hjelpe om NAV ber om det

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier at det store presset som Nav nå opplever, gjør at det må tas grep for å sikre kapasiteten i etaten når mange mennesker i disse dager opplever at de blir permittert, oppsagt eller at de mister inntekten sin som frilanser eller selvstendig næringsdrivende.

– Regjeringen må gjøre det som er nødvendig for å sikre at Nav er i stand til raskt å behandle søknader og utbetale dagpenger og andre ytelser til dem som trenger det, sier Isaksen.

Derfor har regjeringen utvidet gruppen av Nav-ansatte som defineres som samfunnskritisk personell for å sikre at Nav er i stand til å utbetale dagpenger og trygder, ved at NAV-ansatte får tilgang til å sende ungene i barnehage eller skole.

Også i Drammen kommune, som samarbeider tett med NAV Drammen, står de parat til å hjelpe om det skulle bli nødvendig.

– Vi har ikke fått forespørsel om ekstra ressurser fra NAV så langt, men får vi det vil vi selvfølgelig hjelpe til så godt vi kan. Vi holder kontakt med NAV og har etablert en bemanningsbank i kommunen der arbeidsgivere og virksomheter kan melde inn behov for personell. Da sørger vi for å overføre personell til høyt prioriterte oppgaver. Hvis NAV melder behov for det, vil det bli reagert, sier rådmann Elisabeth Enger.

LES OGSÅ: Nav-ansatte settes på listen over samfunnskritisk personell

– Kommunen kan gi sosialhjelp

Rådmannen sier at det i utgangspunktet er den statlige delen av NAV som tar seg av utbetalingene av dagpenger, men at kommunen også kan hjelpe til hvis det skulle bli nødvendig.

– Vi samarbeider godt, stat og kommune, om de felles utfordringene vi har med denne voldsomme økningen i kontakter og brukere. Vi får rapporter fra vårt NAV-kontor om at de har mye digital kontakt med nye brukere, og at kommunikasjonen fungerer. De gjør ting så fort de får til, men fra ny ordning er bestemt til den fungerer vil det måtte gå noe tid, sier Enger og fortsetter:

– Trenger folk et ekstra sikkerhetsnett så kan den kommunale delen av NAV gi sosialhjelp, hvis man ikke får orden på andre systemer, forteller Enger.

I løpet av den første uken med de omfattende koronatiltakene har NAV totalt mottatt 185.300 søknader om dagpenger. Tirsdag opplyste NAV at 84.000 flere er blitt registrert som helt arbeidsledige siden tirsdag i forrige uke. Antall ledige utgjorde da 5,3 prosent av arbeidsstyrken, som er opp fra 2,3 prosent uken før.

– Ikke siden depresjonen på 1930-tallet har arbeidsledigheten vært høyere, sier NHOs sjeføkonom Øystein Dørum til NTB.

LES OGSÅ: Hva skjer med pensjonen min om jeg permitteres? Her er seks spørsmål og svar

Mer fra Dagsavisen