«Aleris-saka er ei av de største og viktigste arbeidslivssakene i norsk rett på årevis», skriver Fagforbundets leder Mette Nord om søksmålet fra de 24 nåværende og tidligere konsulentene i Aleris, som mener de jobbet som vanlig ansatte og har krav på etterbetaling av overtidstillegg og feriepenger.
Men det var Rolfsen - bosatt i Vestfossen - og en annen ansatt som først kontaktet Fagforbundet, etter at Skatt Øst høsten 2017 krevde at Aleris redegjorde for om konsulentene virkelig var konsulenter, eller kunne betraktes som faste ansatte. I så fall ville selskapet skylde store summer i skatt og arbeidsgiveravgift.
Visste de var mange
– Aleris krevde at vi fylte ut klassifiseringsskjemaer til Skatt Øst om vi ville ha videre kontrakt, forteller Rolfsen.
Han var på vei over i ny jobb og bestemte seg for å svare sant i skjemaet. Etter dette var det ikke mer jobb for ham hos Aleris.
– I starten var det vanskelig å få med folk på søksmålet, siden de var redde for å miste jobbene sine, forteller Rolfsen.
Han fikk imidlertid stadig flere med seg på laget – og i dag er de altså 24 saksøkere.
– Men jeg visste ikke at det skulle ta helt av – at det skulle bli så stort. Noen dager har jeg vært nødt til å skru av telefonen.
Utslitt
– Det er uakseptabelt med slike forhold på arbeidsplassen, sa Hadia Tajik (Ap) til Fagbladet, etter å ha hørt Rolfsens vitnemål om triksing med fakturaer for å framstå som næringsdrivende, om fryktkultur og vakter som gikk over flere døgn, uten tid til ordentlig søvn.
– Etter hvert fikk jeg ingen følelse av mestring, eller at jeg fikk gjort nok. Jeg kjente meg egentlig aldri helt til stede lenger – verken på jobb eller hjemme, forteller Rolfsen, som er gift og har tre barn i alderen fire til 10 år.
Via mediene og i retten har Aleris hevdet at saksøkerne tjente bedre som konsulenter enn som faste ansatte, og at de valgte dette selv.
– Det er feil. I dag er jeg fast ansatt i et annet privat omsorgsforetak, og inkludert alle tillegg og ytelser tjener jeg omtrent akkurat det samme som jeg gjorde som konsulent, fastslår Rolfsen.
Ikke representativ
Administrerende direktør Erik Sandøy i Stendi, som Aleris Omsorg ble omdøpt til etter oppkjøpet i januar, forteller via e-post til Dagsavisen Fremtiden at selskapet i dag har rundt 1.500 medarbeidere innen psykisk omsorg, hvorav cirka 200 konsulenter.
– Vi har gode resultater på medarbeiderundersøkelser, gode oppdragsgiver- og brukerundersøkelser, og vi understreker at 24 saksøkeres ensidig negative fremstilling av vår arbeidsplass ikke er representativ for virksomheten vår slik vi kjenner den, skriver Sandøy.