Nyheter

Vil gjenta braksuksess

– Det forrige spillet vårt var det mest solgte norskproduserte dataspillet i Norge noen gang. Hvorfor ikke ha de samme ambisjonene nå? spør Remo Caprino.

Bilde 1 av 3

Sønnen til Flåklypa-skaper Ivo Caprino pendler ukentlig fra sitt hjem på Snarøya til Ravn Studios i Drammen. Årsak? Ravn Studio er i full gang med å produsere nytt Flåklypa-spill, denne gangen i full 3D.

– Det er et nært samarbeid. Den gruppen som er Ravn Studio i dag, er så godt som den gruppen som var ansatt i Caprino da det forrige Flåklypa-spillet ble laget, sier Remo Caprino til Dagsavisen Fremtiden.

Mange forespørsler

Stine Wærn, daglig leder i Ravn Studio, som holder til i lokaler hos Aass Bryggeri, forteller hvorfor de nå har bestemt seg for å lage Flåklypa-spillet atter en gang:

– Vi har i løpet av mange år fått ukentlige henvendelser om hvorvidt det er mulig å få tak i PC-spillet fra 2002, men det er ikke mulig å få det til å fungere på dagens PC-er. Derfor tenkte vi at vi lager vi et nytt spill som er tilpasset dagens teknologier.

– Hva blir forskjellen når man sammenligner med det gamle spillet?

– Det blir omtrent det samme i dag, men nå blir alt i 3D. Du får et helt annet perspektiv. Vi optimaliserer med den teknologien man har i dag. Nå kan du gå inn i selve universet og bevege deg fritt rundt. Du får en 3D-feeling med nye egenskaper og muligheter, svarer hun.

Har fått 2,15 millioner

Ravn Studio har grunnfinansiering på plass. De har fått to millioner fra Norsk filminstitutt og 150 millioner fra Viken Filmsenter.

– Et viktig spørsmål har vært hvilken relevans har Flåklypa i dag. Er det noe som appellerer til dagens familier? Det ser vi at det gjør. Det er helt opplagt at dette er en del av den norske folkesjelen. Det er rett og slett god stemning overalt hvor vi drar og har med oss Il Tempo Gigante.

Wærn forteller at de nå har en avtale med en publisher, men at de foreløpig må vente litt med å gå ut med detaljene.

– Men dette spillet kommer, det er det ikke noen tvil om, konstaterer hun.

Inviterer lokale bedrifter

Ravn Studio har startet folkefinansiering av Flåklypa-prosjektet. Målet var å få inn 2,2 millioner i løpet av august, men så langt har de bare fått snaut 200.000 fra 196 givere.

– Vi har funnet ut at det er veldig få som vet hva folkefinansiering er. Dette trenger man nok en liten voksenopplæring på. Vi kommer til å forlenge kampanjen, sannsynligvis til midten av september. Kort sagt er det slik at folk er med og forhåndsbetaler det de skal få når spillet er klart, og i tillegg får de tilgang til mye, mye mer. Vi lager spillet for PC, Mac og Nintendo Switch, og vi håper også å ta det til Playstation 4, sier Wærn

Nå inviterer hun lokale bedrifter med på laget, og oppfordrer dem til å for eksempel kjøpe spillet i gave til ansatte.

– Pirkete

Remo Caprino var en av fire forfattere til Flåklypa-filmen i sin tid, og er glad for at de fleste av dem som lager spillet nå kjenner ham fra før av.

– Fordelen er at de derfor vet hvor pirkete jeg kan være å ha med å gjøre når det gjelder kvalitet, sier Reno Caprino, som understreker at han har et veldig godt samarbeid med Wærn og kollegene hennes.

74-åringen har stor entusiasme for det nye spillet.

Fjerde generasjon

– Det er et veldig spennende prosjekt. Det har jo skjedd flere revolusjoner innenfor dataspillverden. Fra en todimensjonal verden går vi nå inn i en tredimensjonal verden som du kan bevege deg i. Denne gangen kan du blant annet selv sitte bak rattet og virkelig kjenne «magasuget», sier han.

– Hvordan er rollefordelingen mellom deg og Ravn Studio?

– De skal produsere spillet med alt av programmering, artwork, animasjon og så videre. og så er jeg den som har artistisk ansvar. Kreativ produsent kan du godt kalle det.

– Hva tror du faren din ville ha syntes om spillet?

– Han var jo i live da vi ga ut det første spillet i 2000. Det finnes faktisk noen bokser av den første utgaven som både pappa – som døde bare noen måneder senere – min sønn Mario – som den gang var lead programmer – og jeg, har signert, svarer han.

Stine Wærn husker godt da hun fortalte Ivo Caprino om spillplanene.

– Jeg ringte og sa at vi kunne tenke oss å lage et Flåklypa-spill og han svarte «ja, det kan vi gjøre». Han rakk også akkurat å se det ferdige produktet før han døde. Han syntes det var helt fantastisk å se figurene sine på den måten.

Den fascinerende og surrealistiske dukkeverdenen har gått i arv gjennom generasjoner i Caprino-familien.

– Egentlig er Mario fjerde generasjon i Caprino Filmcenter. Det var nemlig min bestemor som modellerte alle dukkehodene helt fram til Flåklypa-filmen. Pappa synes det var kjempemorsomt at nok en generasjon var kreativ i selskapet han startet helt tilbake i 1948, sier Remo Caprino.

I dag er Mario headhuntet til Apple i San Francisco, men hans far både håper og tror at han en dag vil ta med seg kunnskapene og ferdighetene han har ervervet hos datagiganten tibake til Caprino Filmcenter.

Godt i gang

– Så langt har vi bygget en del baner, og vi er veldig langt på vei med det grafiske. I september og oktober begynner vi å bli ferdig med minispillene, og rett før jul tenker vi å begynne å invitere til testing. Planen er å lansere høsten 2019, forteller Stine Wærn.

Spillet skal etter planen gis ut på norsk, engelsk, dansk, og på samisk.

– Hva gjør dere hvis dere får inn langt mindre penger enn planlagt gjennom folkefinansieringen?

– Alle monner drar. Selv om vi ikke oppnår det, vil man komme langt med de bidragene som gis. Ved å få inn 2,2 millioner får vi skalert opp prosjektet til å bli optimalt. Uten det, skalerer vi litt ned. Vi kommer uansett ikke til å gå på kompromiss med kvaliteten.

kenneth.lia.solberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen