Nyheter

Venstre ble overkjørt

På verdens bilfrie dag våknet venstrevelgere i Drammen til en overraskende bilvennlig fireårs-avtale.

Eidi Ann Hansen, første vara i Venstres nye bystyregruppe, var den som tydeligst frontet før valget at bilistene må vike for å gi økt bussfremkommelighet.

Men et eget punkt i samarbeidsavtalen H, FrP, V og KrF signerte i går vies det sensorstyrte lyskrysset i Telthusgata, ett av byens to forsøk på å gjennomføre nettopp det.

«Skal ikke innføres»

«Det må gjøres grep for å få trafikkflyten tilbake til slik det var før krysset ble etablert og samtidig finne løsninger for god fremkommelighet for bussen. Tiltak med tilsvarende negative konsekvenser skal heller ikke innføres i fremtiden», slås det fast i avtalen. Selv om dette er identisk med hva FrP har krevd lenge, vil Hansen først ikke være med på at punktet spenner bein på Venstres politikk.

– Nei, den står fast. Vi må hindre bilene i å komme inn i byen – før de kommer inn. Det står i vårt program, sier hun.

Men dét står det ikke et ord om her?

– Det er ikke alt som trenger å stå i en avtale, sier Hansen, som vil søke flertall for en grønnere politikk andre steder. Hun opplever en ny stemning etter at velgerne har sagt sitt med å stemme grønnere, og vil at miljøpartiene finner sammen.

Hvorfor preger ikke ønsket om et slikt grønt skifte avtalen?

– Det har satt sitt preg på avtalen, i og med at Buskerudbyen videreføres, sier Hansen.

Uspiselig

Verken hun eller varaordfører Yousuf Gilani vil gå i detalj på om det å trekke seg fra Buskerudbysamarbeidet var oppe til diskusjon i forhandlingene.

– Alt var oppe. Dette krysset var en av de viktigste sakene for FrP, og vi hadde ikke forventninger om å vinne det. Dette rokker ikke ved at trafikkreduserende tiltak er veldig viktig for Venstre, sier Hansen.

Gilani vil heller ikke være med på at han har forhandlet bort et verktøy for Venstre-politikk.

– Dette er en minimumsløsning, og alle har gitt litt og tatt litt. Hadde du sett det første utkastet, ville du sett at mye har vært inne som var helt uspiselig, også for FrP og H og Krf, sier Gilani.

Hvordan havnet dere der at ulempe for bilistene ble å forstå som en «negativ konsekvens»?

– De som opplever krysset ser at det øker antall biler som står stille og i seg selv skaper forurensing. Vi ønsker fremdeles å satse på kollektivtransport.

Men hvordan skal man få slike tiltak til å fungere?

– Først må Buskerudbyen utredes skikkelig. Jeg kommer til å være med og legge føringer, som vil være grønne, sier Yousuf Gilani.

Vil hjelpe Venstre

MDG-frontfigur og eks-Venstrepolitiker Ståle Sørensen ble først stum. Så svelget han befippelsen over hvor lite grønn plattformen er, forteller han Dagsavisen Fremtiden.

– Punktet om Telthusgatekrysset er det reelt motsatte av hva Venstre lovte i valgkampen. Det som står, er det Frp gikk til valg på: Å slippe bilene fram og ikke ha regulerte lyskryss som slipper kollektivreisende fram før bilene.

Venstre sier de vil skape andre flertall for sitt partiprogram, er dere med?
– Vi har tenkt å være superkonstruktive, og putte tilbake alt det Venstre har glemt i denne avtalen i bystyret. Vi skal ikke lage krøll for dem, men bygge opp under de gode intensjonene som de bygde opp under valgkampen. Det er åpenbart både i Lier og Drammen at de er i intern skvis og ikke klarer å prioritere, sier Sørensen.


At Venstre har fått med et punkt som sier at "Samarbeidspartiene vil ha fortgang i gjennomføringen av vedtatt sykkelstrategi", gjør lite inntrykk på partilederen som ble valgets vinner med tre bystyreplasser til nykomlingen Miljøpartiet De Grønne.
– Vedtatt strategi er jo den de har kritisert – den er ikke god nok i det hele tatt, og gir ikke grunnlag for å gjennomføre det de vil gjøre. Det skulle stått «må spisses», og at alle løsninger må sees på på nytt. Og få fortgang, sier Ståle Sørensen.

Mer fra Dagsavisen