Nyheter

Velger bil foran buss

- Bussbillettene er dyre, mener Isabella Olsen (21) og Joachim Kopstad (21). Det blir ofte lettere å ta bilen.

I dag legger Ungdommens fylkesting i Buskerud fram et forslag om en egen ungdomsbillett for dem mellom 16 og 24 år for Hovedutvalget for samferdsel. Denne billetten skal ha samme rabatt som det i dag er for barn og honnør.

En god idé, mener 21-åringene fra Konnerud. Hadde billettene blitt billigere, hadde de tatt bussen oftere, sier Olsen og Kopstad.

Spent på mottakelsen

Olsen sier at å betale 35 kroner for et lite stykke, blir for drøyt. Men enkeltbillettprisen er ikke eneste grunnen til at ungdommene velger bort buss.

- Når jeg jobber sent, må jeg ha bil, for det går ikke buss hjem på denne tida, forklarer Kopstad, som jobber på en bensinstasjon.

Kristian Gravermoen (18) fra Ungdommens fylkesting er spent på dagens møte.

- Vi har ikke fått så mange reaksjoner på forslaget vårt. Men noen har det blitt, og de er både for og imot.

Ifølge Gravermoen har noen en klar mening om at det ikke er billettprisene som er hovedproblemet, men avgangene. De er for få.

- Jeg bor i distriktet, på Åmot, og her synes jeg bussene går for sjelden. Én gang i timen, og det koster for mye.

- Hvorfor bør billettene bli billigere?

- Slik billettprisene er i dag, er det forventet at unge har voksen økonomi fra de er 16 år. Da må de betale voksenbillett. Det blir ikke riktig, mener Gravermoen.

- Bør ikke en kunne forvente at en person på 24 år har voksen økonomi?

- Jo, men det spørs hvilke intensjoner en har. Vil en få etablert en kultur blant de unge for å nytte seg av kollektivtransport, er billigere billetter veien å gå. Det nytter ikke å stoppe så tidlig som på 16 år, mener han.

Han streker under at ungdom ikke regnes som voksne før de er 18 år i Norge.

- I FN regnes du som ungdom fram til du er 24 år, legger han til.

Billigere i Østfold

I saksforslaget skriver Ungdommens fylkesting at de er fornøyde med dagens ordning med ungdomskort, men at dette ikke passer for alle. For dem som tar lite buss, lønner det seg ikke.

- For elever som nytter seg av fritt skolevalg-ordningen, og må krysse kommunegrenser, kan det å ta med seg venner hjem etter skolen bli dyrt. Noen ganger 200 kroner tur-retur. Dette kan føre til at ungdommer ikke har råd til å sosialisere seg med medelever etter skoletid, heter det i forslaget.

Ungdommens fylkesting tror ikke Brakar trenger å bekymre seg for inntektssvikt, for på sikt tror de ungdom vil ta bussen oftere - også når de blir eldre.

I Østfold er ordningen med en egen ungdomsbillett for dem mellom 16 og 24 år innført. Prisen er den samme som for barn og honnør. Slik har det vært siden 1. juni 2012.

- Vi ønsker å beholde de unge på bussen, sier direktør Børre Johnsen i Østfold kollektivtrafikk.

Han har ingen tall å vise til, men sier de har sett en liten økning som følge av billigere billetter for unge.

- Men ikke så mye som vi håpet på, sier han.

Mer fra Dagsavisen