– Var ikke forberedt på responsen

Drammens første «Spis for 100»-uke var en så stor suksess at det tok både arrangører og restauranter på senga.

Det forteller prosjektleder Helle Stine Høvås.

– For det første må jeg si at det var et veldig vellykket arrangement, og noe byen hadde ventet på lenge. Responsen tydet på at en slik uke var meget ettertraktet, og at det er noe som fungerer like godt i Drammen som i hvilken som helst annen by, forteller hun og fortsetter:

– Vi solgte nærmere 18.000 retter den første uka, men hadde enkelte barnesykdommer som vi håper vi har fått bukt med nå. Verken vi eller restaurantene var forberedt på den store responsen, som førte til at flere var litt underbemannet. I tillegg var det litt forvirring rundt åpningstider, når rettene skulle selges, bordbestilling og småting som dukket opp underveis, forteller Høvås.

LES OGSÅ: Suksessoppskriftene for en god matuke

Åpen for endringer

Basert på evalueringer etter forrige forsøk i vinterferieuka, ble det bestemt å legge også høstens matuke til en ferie.

– Basert på at Tønsberg og Porsgrunn valgte å legge sine uker til ferier, så valgte også vi å legge det til en ferie. I evalueringen er det flere som sier at de ikke ønsker det, mens andre igjen sier at de ikke ønsker å være med hvis ukene ikke legges til en ferieuke. Det er helt og holdent opp til restaurantbransjen å avgjøre, sier hun.

Det samme er situasjonen både med tanke på navn, profilering og kostnad.

– Vi i Byen Vår Drammen er bare en fasilitator, så vi er åpne for alt. Om vi skal ha andre typer navn, om vi skal endre pris, om vi skal kjøre 2for1-tilbud. Det viktigste for oss er at vi får gitt publikum et tilbud, som gjør at de får benyttet seg av restaurantene og spisestedene i byen, forteller Høvås.

LES OGSÅ: Utelivet delt i synet på hundrekronersuke

Bedre kultur

Hun mener at «Spis for 100»-uka også er en slags opplæring for folk i å bruke byens serveringssteder.

– Kulturen for å gå ut for å spise i Drammen har blitt bedre, og vi ser at belegget hos mange restauranter er godt. Byens innbyggere benytter seg i langt større grad av tilbudene som er, og det er det hele dette konseptet også er for. Slik at du kan bli kjent med steder du ikke visste eksisterte og steder du har lyst til å gå på, men som du synes er litt for dyre, sier Høvås og fortsetter:

– Vi mennesker er vanedyr som gjerne holder oss til de samme restaurantene, men det er mange gode restauranter i Drammen, forteller Høvås som oppfordrer alle og enhver til å benytte muligheten for å prøve noe nytt og spennende neste uke.

LES OGSÅ: Sprit og skarpe kniver