– Dersom folk ikke tror på effekten av tiltakene, uten å vise til noe annet, er det en utfordring, sier Buskerudbyens sekretariatsleder Rolf-Helge Grønås. Han erkjenner at det er krevende å kommunisere oppsiden i et område der man baserer en så stor del av transporten på privatbil, som i drammensområdet.
– Oppsiden er åpenbar: å begrense bilbruken i et byområde der man både har miljø- og trengselsproblemer, sier han.
– Men når det ikke oppleves som en fordel, men en straff å måtte betale mer for å bruke egen bil, er det kanskje ikke så åpenbart?
– Det kan hende at vi ikke har gjort den jobben godt nok, og vi jobber hele tida med disse utfordringene. Men vi er også avhengige av medias vinkling – og man kommer lettere gjennom med fakkeltog enn med beskatning. Prøv selv!, sier Grønås.
LES OGSÅ: Julegave: Nå blir det pendlerparkering
LES OGSÅ: Sykkelsatsingen ingen har hørt om
Alt kan pakkes om
Som faglig sekretariat er det også begrenset hvor langt Buskerudbyen-ledelsen kan involvere seg i diskusjonen.
– Vi bidrar til politikerne for å gi dem faglig grunnlag i debatten. Det er viktig for meg å være tydelig på at vi er lojale tjenere til det politiske lederskapet: Vi svarer på bestilling fra dem, det er sånn det er rigget, sier han.
Hvor realistisk er det å «pakke om pakka» på dette tidspunktet?
– Alt er mulig å pakke om – det er det ingen tvil om. Men tidsmessig er det et spørsmål hvor store endringer det da vil innebære. Faller halve inntektsgrunnlaget bort, vil det ta forholdsvis lang tid å pakke om. BB2s tidsmål har hele tida vært å komme med i Stortingsproposisjonen i juni 2017, og vi er allerede i tidsnød. Nå presser vi på Statens vegvesen og Vegdirektoratet, som akkurat nå sitter med nøkkelen for å starte kvalitetssikringen av pakka.
LES OGSÅ: - Her blir det ikke bom!
LES OGSÅ: Tar over som sjef i Buskerudbyen