Nyheter

Undervisning undervegs

Drammenslæreren Cathrine Mannsaaker fikk denne høsten bidratt med å organisere «The Walking Classroom» fra Asker til Tønsberg.

Bilde 1 av 2

To lærere og tolv elever fra Asker videregående skole, og to lærere og tolv elever fra Colegio Inmaculada Jesuitas i Alicante vandret forrige uke fra Tønsberg til Asker.

«The Walking Classroom» er et samarbeidsprosjekt mellom de to skolene, hvor de norske og spanske elevene får kombinert undervisning med pilegrimsvandring – først nå i Norge, og så i Spania mars neste år.

Trosset regnværet

Spanjolene ankom Tønsberg 11. oktober, og vandringen gikk så fra Tønsberg til Asker fra 12.-18. oktober. Tirsdag forrige uke hadde elevene og lærerne kommet seg til Drammen, og vel inne på Skjenkestua var alle så langt fornøyde tross regnværet.

– I dag har vi hatt samfunnsfag mens vi har gått fra Sande via Skoger, opp til Hellashytta og så ned til Drammen sentrum. Vi er våte og slitne, men i godt humør, sier Mannsaaker.

Vandrer i rundt to mil hver dag

Vandringen går over omtrent to mil hver dag, og fagene som flettes inn er naturfag, samfunnsfag, geografi, historie, religion, språk og kroppsøving.

Bakgrunnen for prosjektet var å se om se om kombinasjonen med vandring og undervisning på engelsk kan bidra til større refleksjon og dypere læring i fag.

– Vi ser at elevene snakker friere og bruker språket på en mer naturlig måte når de blir bedt om å bevege seg samtidig som de snakker engelsk eller et annet fremmedspråk. Samtidig forteller de som gjennomfører pilegrimsvandringer at dette blant annet fører til større kreativitet og en dypere refleksjon, sier Mannsaaker.

Lærerne Juan Carlos Bofill, Aitor Bilbao, Cathrine Mannsaaker og Kristin Ulven Jørgensen på Skjenkestua.

Får nye venner

Den spanske læreren Aitor Bilbao var så langt veldig positiv til prosjektet, spesielt med tanke på hvor godt de spanske og norske elevene lærte seg å kjenne.

– Det var en av mine elever som gruet seg veldig til dette med å reise hit og å tilbringe en uke med så mange fremmede mennesker fra en annen kultur. Men nå storkoser han seg, og han har fått mange nye venner. Det synes jeg er veldig fint, sier Bilbao.

Lærer om hverandres kulturer

Nicolas Huertas, Carmen Ripoll, Anna Teppan og Kristoffer Mamen-Lund på Skjenkestua.

Elevene Nicolas Huertas, Carmen Ripoll, Anna Teppan og Kristoffer Mamen-Lund var også veldig fornøyde med den alternative formen for undervisning – til tross for at de må gi fra seg mobiltelefonen under vandringen.

– For eksempel hadde vi geografi i går samtidig som vi har ute og gikk og så på steiner og sånt. Det er mye lettere å lære når man er ute og ser selv, sier Anna.

– Det er også veldig gøy å lære om hverandres kulturer. Vi lærer om deres kultur, og de lærer om vår. Det er veldig interessant, og jeg gleder meg til å reise til Spania neste år, sier Kristoffer.

Carmen legger også til at hun har det veldig gøy til tross for det norske klimaet og regnværet.

– Det regner ikke mye der jeg bor i Spania, så dette er veldig uvant. Men jeg synes ikke det gjør noe, alt er likevel gøy og spennende, sier hun.

---

"The Walking Classroom"

  • Tolv norske – og tolv spanske elever kombinerer undervisning med pilegrimsvandring.
  • Prosjektet er et samarbeid mellom Asker videregående skole og Colegio Inmaculada Jesuitas i Alicante.
  • "The Walking Classroom" ble gjennomført ved støtte av Erasmus-midler.
  • Cathrine Mannsaaker fra Drammen er fremmedspråkkoordinator på Asker videregående skole, og har bidratt til å organisere prosjektet.
  • Elevene og lærerne vandret fra Tønsberg til Asker på en uke – over ti mil.
  • Underveis overnattet de på vandrehjem, hotell, utleiehytter og gårder.
  • Formålet med prosjektet var å vurdere om kombinert vandring og undervisning på engelsk kan bidra til større refleksjon og dypere læring i fag.
  • Prosjektet gjennomføres igjen i Spania neste år.

---

Mer fra Dagsavisen