Nyheter

– Trekk i nødbremsen nå!

Naboene i Nybyen minner om at Drammen kommune har flere hensyn å ta enn de rent økonomiske.

Bilde 1 av 2

– Jeg synes det er innlysende at kommunen må avslå Jernbaneverkets (JBV) forslag til kommunedelplan. Det er ikke argument godt nok til å forkaste alternativet «Sundland Vest», at dette vil skape vansker for jernbaneverkstedet der – et par – tre år fram i tid, fastslår Arild Tjomsland, i aksjonsgruppa «Jernbanetunnel under ditt hus».

I gårsdagens Drammens Tidende kom det fram at Mantenas verksted på Sundland vil måtte gå for halv maskin i mer eller mindre to år, hvis den nye togtraseen legges til alternativet kalt: «Sundland Vest». Verkstedet er hovedverksted for Flirt-togene på Østlandet – og dette ville ha medført store konsekvenser for togtrafikken. Å flytte verkstedet – eller finne andre løsninger for å opprettholde driften synes ikke å ha blitt vurdert.

Lite kreative tanker

– Jeg skjønner at det bør være et verksted på linja til Kongsberg, men hvorfor ikke utvide med et verksted til, for eksempel i Kobbervikdalen? Om få år vil de uansett måtte utvide kapasiteten, og det kan de ikke midt inne i et område der det skal bygges en ny bydel, sier Tjomsland.

Han kan ikke skjønne at man ikke på et tidligere tidspunkt har invitert alle de berørte partene til en idédugnad.

Husk menneskene da

Hvis bystyret i Drammen velger å si ja til JBVs forslag til kommunedelplan, der de går inn for trasévalget «Vest for Nybyen» betyr det at mellom 12 og 16 familier må flytte fra husene sine. Anleggsarbeidene vil skape store utfordringer for allerede tungt belastede veier, som Konnerudgata, og gjøre mange barns skolevei farligere i fem år framover.

– Og i Lassebakken barnehage, der 16 ansatte og rundt 40 barn tilbringer sine hverdager, er det ikke snakk om redusert drift. De må rett og slett legge ned. Det er på tide våre lokale folkevalgte tar mer hensyn til menneskene her i byen, enn til Jernbaneverkets ønsker, sier Arild Tjomsland.

– Politikerne avgjør

– I vår konsekvensutredning, har vi utredet fire alternative korridorer. Siden vi mener Nybyen Vest er det beste valget, er det dette som er med i vår foreslåtte kommunedelplan. Så er det opp til bystyret å si ja eller nei, presiserer Sverre Lerbak, Jernbaneverkets (JBV) planleggingssjef for Intercity-prosjektet Drammen–Kobbervikdalen.

– Men har politikerne fått nok informasjon om konsekvensene av deres foretrukne trasévalg?

– Jeg kan bare fortelle at vi har fulgt Plan- og bygningsloven–og nesten overoppfylt våre forpliktelser i så måte. Utover det kan ikke jeg bedømme hva de mener mangler, ikke uten nærmere spesifisering, sier Lerbak.

JBV har fått inn mange høringsuttalelser til sitt forslag til kommunedelplan. Disse skal nå sammenfattes og kommenteres, og legges ved saken som bystyret sannsynligvis skal behandle før jul.

Mer fra Dagsavisen