Drammen Travbane går en tung tid i møte. Dårlig inntjening og færre travløp, i tillegg til at banen har distanseutfordringer, gjør at Drammen blir utpekt som løpsbanen travsporten først vil kvitte seg med ved. FOTO: RONNY JOHNSEN

Travbanen kan bli 
lagt ned neste år

DRAMMEN: Norsk Rikstoto må spare penger samtidig som Drammen travbane leverer for dårlig. For få løp og svak inntjening gjør at travsporten peker mot Drammen.

Lokale nyheter

Norsk Rikstoto har siden 1997 hatt konsesjon til å drive hesteveddeløp ved alle landets travbaner. Nå blir det store kostnadskutt i Norsk Rikstoto, noe som kan få alvorlige følger for Drammen Travbane.

- Bakgrunnen er et lavere inntektsnivå og det faktum at travsporten sliter med sterk konkurranse fra andre aktører.

Nå varsler Norsk Ristoto at det kommer til å bli omstillinger i travsporten.

- Styremøtet er gjennomført, og nå er det slik at sentralforbundet vil bli informert og så skal vi ha tett dialog med de ansatte. De samtalene vi nå har hatt i styret har vært viktige og nødvendige. Travsporten leverer ikke økonomisk, vi taper terreng, og det blir arrangert færre travløp. Da bør det ikke komme som en overraskelse på noen at det blir kutt i kostnadene som vil få konsekvenser, sier administrerende direktør i Norsk Rikstoto, Harald Dørum.

 

Les også: - Travbaner må legges ned

 

Flere må spille

Dørum vil ikke forskuttere nøyaktig hvilke prosesser som nå blir satt i gang, men presiserer at jobben er å framskaffe et størst mulig overskudd - noe som har vært alt annet enn lett de siste årene.

- Vår oppgave er å produsere mest mulig spill og størst mulig overskudd. Så er det en forventning at mest mulig penger skal komme formålet til gode. Og formålet er hestene. Nå spilles det for lite, og det arrangeres for få travløp enkelte steder, så da blir det opp til andre å bedømme hvordan kostnadskuttene skal treffe, sier Dørum til Dagsavisen Fremtiden.

 

Drammen først ut

Dagsavisen Fremtiden er kjent med at flere sentrale aktører i travmiljøet forbereder seg på at Drammen Travbane blir den første travbanen som blir nedlagt, om konsekvensene av kutt blir nedleggelse. Sannsynligvis blir det ikke lenge til. Ansvarlig redaktør i Trav og Galoppnytt Truls Gravdal Pedersen bekrefter at Drammen travbane ligger tynt an.

- Drammen ligger helt klart i faresonen. Det er på grunn av størrelsen på banen og det faktum at den er inneklemt i forhold til banetettheten på Østlandet. De lever definitivt farlig nå som kostnadene skal kuttes betrakelig. Dessuten så tror jeg både ledelsen ved Drammen Travbane og Norsk Rikstoto ser at det ikke er nok inntjening der, samtidig som det kjøres 35 løpsdager i året på det meste, som er for lite, sier Pedersen til Dagsavisen Fremtiden.

 

Jubileet kan ryke

I 2015 skal Drammen Travbane i utgangspunktet feire 60 år som løpsbane. Det kan det bli satt en stopper for.

På Østlandet er det seks 
travbaner å ta av. Biri, Bjerke, Momarken og Jarlsberg er store travbaner som ikke er i faresonen. Da står man igjen med Klosterskogen og Drammen, der sistnevnte er førstevalget om nedleggelser blir aktuelt. Skulle det være slik at travsporten ser seg mest tjent med å legge ned en travbane på Østlandet, kan dette skje allerede i løpet av neste år, ifølge kilder Dags­avisen Fremtiden har snakket med.

ronny.johnsen@dagsavisen.no