Til topps i Røysjømarka

Dette er en fottur langs stier og drifteveier som er greie å følge, selv om de stykkevis både er bratte og dårlig vedlikeholdt. Utgangs- og endepunktet er parkeringsplassen på Skalland i Svelvik. Her bør du nesten ha bil for å komme. Ta til høyre fra fylkesvei 319 (Svelvikveien) i krysset 1,4 km etter at du har passert den store rundkjøringen i Svelvik, og fortsett langs Eikveien 2,4 km til du ser den store gratis parkeringsplassen på venstre side.

Følg den brede men mildt sagt steinete gamle drifteveien opp lia i retning Damvann (se skilt). Etter 200 m deler veien seg og du tar til høyre (skiltet kan lett misforstås). Drifteveien blir nå bedre i det du runder Hellumvannet (222 moh.) på nord- og vestsiden før det bærer oppover til to nye vei/ stikryss uten skilter der du hele tida fortsetter på den stien som går rett fram. Et stort steinras sperrer stien, men det går greit å klatre forbi. Nå skal du først over Stølsåsen hvor du kan ta en avstikker til venstre like etter det høyeste punktet og nyte utsikten over Damvann (238 moh.) før stien bærer bratt ned til nordenden av vannet og på stokker over et kort myrlendt område. Deretter bærer det like bratt opp en kort bakke før terrenget skifter fra tett løvskog til åpen og glissen furuskog og du møter skiløypa mellom Røysjø og Svelvik i vei/ stikrysset ved Dagnybu med et stort informasjonskart.

Gå videre 200 m til venstre og ta stien til høyre 1,4 km opp til turens mål, som er Tårnet (se skilt) på toppen av Seteråsen. Her er det stykkevis stupbratt, men stien er tydelig og helt ufarlig. Toppen på nøyaktig 395,8 moh. er det høyeste punktet i tidligere Svelvik kommune og i hele Røysjømarka. Fra toppen av tårnet, som ble reist i 1994, er det en vid utsikt til både Færder fyr, Jonsknuten, Gaustatoppen og Oslo. Bildet er tatt på toppen av den bratteste stigningen ca. 400 m før du kommer til tårnet, hvor svelvikingene hadde flokket seg denne søndagen mens koronaviruset var på sitt mest aktive.

Tilbake klatrer du ned samme veien som du kom opp, men nå fortsetter du skiløypa som følger den til å begynne med velholdte drifteveien nedover. Det forandrer seg imidlertid lenger nede der flommen for et par år siden ødela det meste av veidekket. Når veien deler seg, følger du i første omgang skiltingen til Skalland parkeringsplass, men i det neste krysset går den beste veien til høyre (eller rett fram). Du kan også følge skiltingen ned skiløypa til venstre, men denne veien er noe lenger og steinete på sommerføre. Nede på bilveien går du bare de siste meterne til høyre til du ser parkeringsplassen.

Lengde: 10 km. Høydeforskjell: 248 m.