Nyheter

Styrket av tropeværet

Bragernes-polet vokste i omsetning i fjor, takket være markant større etterspørsel etter lett og musserende vin.

Idet Drammen gjør seg klar for et tredje vinmonopol i byen, gikk totalomsetningen i byen ned, som en konsekvens av at salget på Strømsø svekket seg. Tilsammen ble det omsatt 430.000 liter i denne filialen, mot 454.000 i 2017 – en nedgang på 5,2 prosent. Samtidig økte Bragernes med 1,9 prosent til 509.000 liter, og reduserte dermed den totale nedgangen.

– Jeg tror noen av disse literne kan ha flyttet seg til Buskerud storsenter, som har økt tilsvarende, sier presseansvarlig Jens Nordahl i Vinmonopolet. Storsenteret ligger i samme handelsområde og går nå for fulle seil igjen etter oppussing, peker han på.

Middelhavssommer

Ser man på salget i de ulike varekategoriene, følger Drammen og spesielt Bragernes samme mønster som landet forøvrig.

– Rødvin er med 46 prosent av salget storebror, og vil være det en stund til, men siden 2012 har forbruket gått ned. Folk foretrekker stadig oftere lettere og lysere produkter med lavere alkoinnhold, færre kalorier og kanskje lavere sukkerinnhold.Salget er dessuten veldig relatert til vær – med middelhavssommer fra mai til august gjorde det sitt til en betydelig nedgang i rødvinssalget på landsbasis, sier Nordahl.

Hvit-, rosé- og musserende vin har alle en tydelig vekst på Bragernes. Hvitvin utgjør 25 prosent av det totale salget, og økte til 127.000 liter i fjor (opp 8,8 prosent). De noe mindre kategoriene musserende og perlende økte mellom 13 og 19 prosent, og rosé (fem prosent av totalsalget) gikk opp 25 prosent og økte markant gjennom hele året.

– Rosa er det nye rød, og folk er i ferd med å få øynene opp for denne typiske sesongdrikken, sier Nordahl.

Middelhavssommer

Også på Strømsø er det rødvin som står for mye av nedgangen, sammen med brennevin. Også her vokser hvit, rosé og musserende, men med en mer beskjeden veksttakt. Brennevin utgjør med 14 prosent en større andel av salget på Strømsø enn på Bragernes.

– Kulturelle og sosiale forskjeller finnes også i andre byer, som Stavanger og Oslo. Etterspørselen i Drammen er ganske homogen, sier Jens Nordahl.

Nytt pol ga vekst

Buskerud økte polomsetningen med 111.000 liter eller 2,7 prosent i fjor, og er med det et av de tre fylkene med størst vekst.  Det skyldtes det nye polet på Vik senter i Hole.

– Vår analyse viste at Ringerike var blant regionene med dårligst tilgjengelighet i Norge, et område hvor 40.000 innbyggere delte på et polutsalg på Hønefoss, sier Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Til sammenligning har Hallingdal med 20.000 innbyggere fem tettsteder med hvert sitt mellomstore pol. Fordi etableringen på Vik traff så mange er mersalget større enn normalt.

– Generelt vet vi at et nytt pol gir mindre grunn til taxfreehandel, svenskehandel og til å fristes av smuglersprit og å lage ting hjemme. Alle disse går ned, i tillegg til det lokale ølsalget, sier Nordahl.

Normalt tar et nytt pol også andeler fra egne butikker, og både Hønefoss og Jevnaker solgte mindre i 2018, forklarer han.
– Det som er «vunnet» i Buskerud kan også være «tapt» andre steder. På Vik senter ligger fra før en godt besøkt Rema-butikk og et apotek, og når folk oppdager at de har bass, trommer og gitar – «standardkompet» – blir det et nytt stoppunkt. Vi tror mange stopper her etter kneika (Sollihøgda) på vei til hytta, og jeg vil tro at en liten nedgang i butikkene i Bærum, Sandvika og Kolsås kan skyldes fjorårssalget av 72.000 liter på Vik, sier Nordahl.

Mer fra Dagsavisen