Drammen

Streik kan felle havnearbeidernes blokade

DRAMMEN: Holship ber politiet og Drammen Havn om hjelp dersom havnearbeiderne nekter dem å losse på lørdag.

Førstkommende lørdag har havnearbeiderne som laster og losser skip på Drammen havn varslet blokade mot et av skipene til speditøren Holship. Samtidig varsler Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) at alle landets havner kan bli tatt ut i streik fra og med midnatt natt til lørdag. Bakgrunnen er at også andre speditører og arbeidsgivere vil forandre tariffavtalene med havnearbeiderne. Paradoksalt nok kan det bety at havnearbeiderne i Drammen ikke får gjennomført sin blokade på lørdag, fordi de streiker.

- Ja, vi kan ende opp i en situasjon der vi på lørdag er i streik og ikke kan få gjennomført vår blokade mot Holship, sier klubbleder for havnearbeiderne, Tommy Mangrud, til Dagsavisen Fremtiden.

Les også: Havnearbeiderne gikk til boikott mot Holship

- En gammeldags avtale

På havna er det fire meglere som har behov for å laste og losse skip på kaia. Det er kun én av disse som nekter å signere tariffavtalen med havnearbeiderne, og det er Holship. De vil benytte sine egne ansatte til jobben, noe som vil bety at dagens havnearbeidere kan miste jobben. Advokaten til Holship, Nicolay Skarning, sier tariffavtalen til havnearbeiderne er utdatert og gammeldags.

- Vår oppfatning er at den konvensjonen som gjelder for havnearbeidere i dag er utdatert og bygger på gamle dagers forhold. Det vil være bedre for alle parter at havnearbeidere ansettes fast i ordinære havnebedrifter framfor dagens system med utleie fra lossekontorer, sier Skarning.

Havnearbeiderne hevder at Holship ønsker å endre regelverket av økonomiske årsaker, og at det vil gå på bekostning av sikkerheten på havna om lossejobbene flyttes fra bryggesjauerne til de ansatte i Holship.

LO kjemper mot seg selv

Saken blir ytterligere komplisert av at LO representerer partene på begge sider i konflikten. Alle de fast ansatte i Holship er organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund gjennom LO og styrer etter tariffavtalen der. Havnearbeiderne er organisert gjennom NTF. LO Buskerud mener at avtalen gjennom NAF ikke er gjeldende for havnearbeidere.

- ILO-konvensjonen skal sikre havnearbeidernes rettigheter i store deler av verden. Dette regelverket er lagt til grunn for alle som er organisert gjennom transportarbeiderforbundet. Det er ikke tilfelle for dem som er i arbeidsmannsforbundet. For oss spiller det derfor ingen rolle at Holship slår i bordet med at de ansatte er organisert når de har en avtale med feil forbund, sier Anders Evenstuen i LO Buskerud.

Han får støtte av distriktssekretæren i LO Buskerud, Jan Petter Gundersen.

- Det er sånn at vi i LO bruker altfor mye tid på å finne ut hvor våre medlemmer skal plasseres. Det hender fra tid til annen at LO er på begge sider av bordet, og i dette tilfellet så er det slik at hvis man skal følge ILO-konvensjonen, noe som vi jo har lover og regler for i Norge at vi skal, ja da må man være organisert i transportarbeiderforbundet, sier Gundersen.

Konfliktnivået øker

Havnearbeiderne har kvartalsvise møter med alle aktørene ved Drammen havn, og er skuffet over at Holship aldri møter. De mener selskapet viser liten interesse for dagens situasjon og hevder at Holship verken har tariffavtaler for de ansatte eller at de har nødvendig kompetanse for å utføre det arbeidet de vil ta vekk fra havnearbeiderne. De hevder også at dårlige avtaler for den utenlandske arbeidskraften Holship benytter seg av, er med på å ødelegge havnearbeidernes vilkår og truer deres eksistens.

Administrerende direktør i Holship, Michael Ranners, fnyser av kritikken og stiller seg uforstående til havnearbeidernes angrep på spedisjonsfirmaet.

- Vi har aldri blitt invitert til noen av disse møtene du refererer til her. Selv om vi har vært en aktør på havna i Drammen i snart ti år, så har vi aldri blitt invitert til å delta, så jeg stiller meg uforstående til den kritikken de nå kommer med, sier Ranners til Dagsavisen Fremtiden.

- Er det slik at havnearbeiderne tar feil når de påstår at dine ansatte ikke har nødvendig kompetanse for å få utført jobben som havnearbeiderne gjør?

- Alle våre ansatte har de nødvendige sikkerhetskurs. Alle krav Drammen Havn stiller til oss har vi oppfylt og vi følger HMS-regler 100 prosent, sier Ranners.

- Hva med tariffavtaler og havnearbeidernes påstand om billig utenlandsk arbeidskraft?

- Alle våre folk jobber etter tariff og alle er medlemmer i Norsk Arbeidsmandsforbund. Så svaret er nei, vi driver ikke med sosial dumping og ja, vi følger norsk lov til punkt og prikke, sier Ranners.

Politi på havna

I et brev ber Holship om hjelp av Drammen Havn og Søndre Buskerud politidistrikt dersom det blir blokader på havna førstkommende lørdag. Holship har ved to tilfeller fått medhold i retten når de har saksøkt havnearbeiderne for ulovlig blokade, og melder fra om at den blokaden som nå er varslet også er en mulig ulovlig blokade. Dette benekter LO Buskerud.

- Grunnen til at havnearbeiderne ble dømt for ulovlig blokade handlet kun om dårlig varsling fra arbeidernes side. Nå som rettskjennelsen foreligger, er ikke dette noe som vil gjenta seg, sier Evenstuen i LO Buskerud.

Havnedirektør Einar Olsen har foreløpig ikke bestemt seg for hvordan de skal forholde seg til forespørselen fra Holship.

- Vi behandler denne saken nå, men vi har ikke satt oss grundig nok inn i den for å kunne uttale oss noe nærmere om dette, sier havnedirektør Einar Olsen til Dagsavisen Fremtiden.

- Har det vært lignende situasjoner som dette tidligere?

- Nei, ikke som jeg vet.

- Er dette så nytt og vanskelig at dere faktisk ikke vet hva dere skal gjøre?

- Drammen havn er en offentlig plass. Det betyr at vi har de samme retningslinjer her som på alle andre offentlige plasser. Så uten at vi har tatt stilling til dette ennå, så vil jeg på generelt grunnlag si at det nok er politiet som er den rette instansen her.

ronny.johnsen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen