Nyheter

Sterke reaksjoner på Drammen kommunes pengebruk

Drammen kommune har brukt hele 7,8 millioner kroner på ekstern hjelp med kommunikasjon i denne kommunestyreperioden.

Bilde 1 av 3

Mer enn 170 ganger har det drammensbaserte kommunikasjonsbyrået Godt Sagt fakturert Drammen kommune de siste fire årene, viser en oversikt Dagsavisen Fremtiden har fått tilsendt.

Drammen kommune har med andre ord valgt et eksternt kommunikasjonsbyrå i alle disse tilfellene, fremfor å bruke egne ansatte i kommunens kommunikasjonsavdeling.

LES OGSÅ: PR-byrå hyret for å styrke skoleidentiteten på Galterud

Den største enkeltregningen fra Godt Sagt er på nesten 350.000 kroner, viser Drammen kommunes oversikt, og en rekke av regningene er på over 100.000 kroner.

Godt Sagt har fått en timebetaling fra kommunen på 1.047 kroner pluss moms – altså 1.308 kroner i timen.

Les også: Ap-politiker fikk dekket reiser hun ikke var på – trekker seg midlertidig fra flere verv

Rødt: – Hårreisende

Førstekandidat i Drammen Rødt, Jørgen Harboe Wilhelmsen, blir ikke glad når han hører om pengesummen kommunen har brukt på ekstern kommunikasjon.

– Det synes jeg er helt hårreisende. Man kan jo ansatte en del folk for den pengesummen. Man kunne fint ansatt egne folk for å gjøre den jobben kommunikasjonsbyrået gjør, sier Jørgensen til Dagsavisen Fremtiden.

Kommunen har nå inngått en ny rammeavtale med kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese, og deres tjenester kommer til å bli enda et hakk dyrere: 1.150 kroner i timen pluss moms.

– Jeg tenker at hvis den nye kommunen får et politisk skifte, så må den nye posisjonen instruere den nye administrasjonen om at vi ikke bruker skattebetalernes penger slik, sier Wilhelmsen.

Les også: Derfor får Jon Helgheim frokosten betalt av staten

Venstre: – Utrolig

Førstekandidat i Drammen Venstre Anders Wengen reagerer også sterkt.

– I Venstre er vi innforstått med at også kommuner noen ganger må kjøpe tjenester eksternt, men 7.8 millioner på et fagfelt der kommunen selv har kompetanse i en egen kommunikasjonsavdeling er utrolig. Kommunen har mange, store oppgaver som krever finansiering – kjøp av eksterne kommunikasjonstjenester bør ligge et godt stykke ned på den prioriteringslista, sier han.

Han understreker at Buskerud fylkeskommune har klart seg fint uten en tilsvarende avtale som den Drammen har med Godt Sagt.

– Hva er det med Drammen som er så spesielt at en trenger dette? Kan dette være en forklaring på den politiske ledelsens innholdsløse retorikk? spør han.

Les også: Buskerud-politikerne reiste for 600.000 i fjor

Frp: – Svært høyt beløp

– Jeg reagerer på at tallet fremstår høyt – ikke nødvendigvis for en kommune uten mange kommunikasjonsfolk, men Drammen kommune har ansatt mange kommunikasjonsfolk og mediefolk, og har en egen pressesjef og multimediefolk. Da bør mye håndteres in-house, sier Drammen Frps gruppeleder og førstekandidat Ulf Erik Knudsen.

– Det er snakk om nesten to millioner kroner i året som har blitt brukt på dette. Det er et svært høyt beløp, og det er noe vi bør grundigere ta opp, sier han.

Les også: Rødt vil ha gransking av reiseregninger til alle på Stortinget

Ap: – Blir litt oppgitt

– Jeg må si jeg blir litt oppgitt. Drammen kommune har over den siste perioden etablert en kommunikasjonsenhet med flere kommunikasjonsmedarbeidere enn det noen gang har vært før og kjøper likevel tjenester. Man kan spørre seg om man ikke har ansatt den kompetansen kommunen trengte, sier gruppeleder i Drammen Ap Eivind Knudsen om bruken av Godt Sagt.

– Jeg ser ingen umiddelbar grunn til at kommunen ikke skal kunne gjøre dette bedre. Når kommunikasjonsetaten eser ut, forventer jeg at ting gjøres in-house, sier han.

Les også: Tor Mikkel Wara blir lobbyist igjen

MDG: – Veldig mye penger

MDGs toppkandidat i Drammen Ståle Sørensen har sliter også med å skjønne hvorfor kommunen har brukt nærmere åtte millioner på eksternt kommunikasjonsarbeid den siste perioden.

– Det høres ut som veldig mye penger. Jeg mener at en kommune har en hårfin balanse som vi må holde for hva som er informasjon og hva som er reklame. Jeg ser mange kommuner som tråkker over i saker hvor informasjon til innbyggerne tenderer mot å bli reklame om at alt kommunen gjør er veldig bra og veldig riktig, sier Sørensen, som understreker at han nå vil se nøye på hva det er kommunen har hyret inn Godt Sagt til å gjøre.

– Jeg blir overrasket om mye av dette ikke er tjenester som kunne vært gjennomført i kommunen, sier han.

Høyre: – Høyt beløp

Høyres ordførerkandidat Fredrik Haaning understreker at han ikke har oversikt over hva kommunen har brukt Godt Sagt til.

– Men jeg er av den oppfatning at kommunen skal bruke minst mulig på ekstern konsulentvirksomhet, og at kommunen skal kunne gjøre mest mulig selv. Kommunen har en egen medieavdeling som burde klare det meste. Jeg synes dette var et høyt beløp å bruke på ekstern kommunikasjon, sier han.

Les også: Politikk uten PR – klart som vann

Seks ansatte

Dag Knutsen-Øy i kommunens kommunikasjonsavdeling opplyser at det i dag er til sammen seks årsverk som driver med kommunikasjon i kommunen.

– I det som benevnes som kommunikasjonsteamet er det tre ansatte i tillegg til pressesjefen. Dette utgjør fire årsverk. I tillegg til dette er det en multimedieenhet, med to ansatte i full stilling og én lærling, sier han.

– Godt sagt er brukt til jobber som krever ekstern kompetanse. Kommunen kunne selvsagt ha ansatt flere, men det har vært vurdert som gunstig å ha en kombinasjon av egne ansatte og innkjøpte tjenester, sier han videre.

Han opplyser at kommunen har hatt rammeavtaler med kommunikasjonsbyråer de siste tolv årene. Rammeavtalen har ført til at Godt Sagt har hatt monopol på å utføre eksterne kommunikasjonstjenester for kommunen de siste årene.

– Når kommunen har en rammeavtale, kan man ikke kjøpe tjenester som avtalen omfatter av andre leverandører enn den som kommunen har avtale med, sier Knutsen-Øy.

Han lister opp følgende årsaker til at kommunen har valgt å inngå en slik rammeavtale.

• for å sikre tilgang på nødvendig kompetanse

• for å sikre kapasitet

• for å sikre at kommunen holder seg innenfor reglene for offentlige anskaffelser

• for å unngå tunge anbudsprosesser ved alle oppdrag som overstiger terskelverdiene i forhold til offentlige anskaffelser

– Drammen kommune benytter ikke lenger Godt Sagt. Rammeavtalen med Godt Sagt utløp etter fire år, og deretter ble det lyst ut en ny konkurranse. Drammen kommune inngikk rammeavtale med Geelmuyden Kiese i juni. Timeprisen i den avtalen er 1.150 kroner, ekskludert merverdiavgift. Rammeavtalen er for to år og gjelder fra 1.7.2019 til 1.7.2021, opplyser Knutsen-Øy.

På spørsmål om hvorfor Drammen kommune trenger å bruke millioner på ekstern kommunikasjon når ikke Buskerud fylkeskommune trenger det, svarer han slik:

– Jeg har ingen mening om hva Buskerud fylke bruker penger på.

Les også: Drammen Venstre: – Hvordan i all verden skal vi kunne stole på Høyre?

Liten andel av inntektene

Byråleder Erik Gabrielsen i Godt Sagt forteller at timeprisen Godt Sagt har hatt avtale om med kommunen er lavere enn hva byrået vanligvis krever i dag.

– Normalt har vi en timepris på 1.200 kroner pluss merverdiavgift, sier han.

Samtidig informerer han om at Drammen kommunes andel av Godt Sagts omsetning kun var på snaue tre prosent i 2018.

– Vi omsetter for over 50 millioner kroner. De er en av mange kunder, sier han.

Les også: Stor prisforskjell på ungdomspartienes sommerleirer: – I år ville prisen hindret meg fra å delta

Mer fra Dagsavisen