Annonse
Her passerer man bomsnitt: Statens vegvesen har gått gjennom finansieringen av Buskerudbypakke 2, vurdert bomtakster og hvor bommene bør plasseres for best mulig effekt. ILLUSTRASJON: BUSKERUDBYEN EV.: FLERE SENTRUMSBOMMER: Høyre og Ap har tidligere varslet at de sikrer flertall for det justerte BBP2-forslaget med en annen bomsnittfordeling enn det den første bypakka la opp til. ILLUSTRASJON: BUSKERUDBYEN

Starter sluttbehandlingen

Det likelydende forslaget til ny Buskerudbypakke behandles i formannskapet i Drammen og kommunestyret i Lier i dag. Frp og Sp vil kjempe imot bommer helt til de står der fysisk.

Annonse
Lokale nyheter

19 punkter skal politikerne bli enige om, når den reviderte Buskerudbypakke 2 kommer opp i formannskapet i dag, etter ett ekstra års behandling. I Drammen har ikke justeringen ført til mindre politisk splittelse, snarere tvert om.

– Vi opprettholder vårt standpunkt fra sist om å gå i nye forhandlinger med staten. Se hva som skjedde på Kongsbergi februar, sier Ulf Erik Knudsen (Frp) til Dagsavisen Fremtiden.

Da uttalte hans partifelle samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Laagendalsposten at bomring ikke er et krav for å få del i bypakkemidler, underforstått at det ikke er noen statlig politikk for ham å endre.

– Påstanden i spørsmålet er rett og slett feil. Staten har ikke krav til bompengefinansiering i bypakker. Staten forplikter seg til å levere på 50 prosent statlige midler til prosjektene som faller inn i pakken og der er således et lokalt ansvar og finansiere sine 50 prosent. Hvordan de gjør dette, bestemmes lokalt, sa han til LP.

LES OGSÅ: Nå vil Buskerud Sp endre i pakka

– Skulle vært Vestlandet

Drammen Frp har derfor fremdeles tro på at et nei til hele pakka vil være en vei å gå.

– Vi mener det er altfor omfattende og altfor dyrt. Hadde Konnerud og Drammen ligget på vestlandet hadde vi hatt 8 milliarder fra staten med en gang. Det kan selvfølgelig hende at noen har kommet med for høye anslag for andelen gjennomgangstrafikk, men vi mener det er grunnlag for nye diskusjoner. Vi vet jo at det er betydelig motstand internt i både Ap og H – det spørs hvor tøffe de er, sier Knudsen.

LES OGSÅ: Prioriterer ikke Buskerudbyen i Nasjonal transportplan

LES OGSÅ: Sjefrekruttering i Buskerudbyen kan utløse storgebyr

– Stor avstand

Gruppeleder Marianne Lundteigen i Sp, som også stemte imot i bystyret ved forrige korsvei, kaller det nye forslaget «en tragedie».

– Hovedgrunnen er at vi ikke løser noe trafikkproblem med dette: alt skal fortsatt presses gjennom byen som før. Og vi blir aldri kvitt bommene når de først er kommet opp, tror hun.

– Vi har ikke tenkt å gi oss, sier Lundteigen til Dagsavisen Fremtiden før et styremøte mandag vil se på hvorvidt de stiller et nytt motforslag eller står på det de tidligere har levert.

– Har dere foretatt dere noe politisk for å få justert vedtaket?

– Vi har selvsagt snakket med de vi sitter sammen med. Men avstanden er kjempestor, og måten Ap og H rotter seg sammen for å få banket dette gjennom er helt forferdelig. Men det er valg om ett år, og da skal det synes om de tvinger dette gjennom nå. Det skal vi minne folk på, sier Lundteigen.

LES OGSÅ: Paule og Knudsen: - Ikke et spill for galleriet

  Lundteigen skulle ønske folk reiste seg og viste like tydelig motstand som i Marienlystsaken: På stand har hun opplevd at «alle» er imot bypakka.

Men i motsetning til Marienlystsaken, har motdemonstrasjonene her tilsynelatende avtatt i oppslutning. Det er jo ikke udemokratisk?

– De vet ikke hva de gjør mot egen befolkning, fastholder Lundteigen om sine politiske motstandere.

LES OGSÅ: – Uansvarlig av ordføreren og Høyre

Til bommene står der

– Forslaget er å gjøre Drammen sentrum til en festning du må betale for å slippe inn i. Vi kan garantere at siste ord ikke er sagt før bommene står der, sier Ulf Erik Knudsen (Frp).

Hvor lang debatten blir i formannskapet i dag, vil vise seg.

– Det er helt opp til gruppelederne og kanskje spesielt Ulf Erik Knudsen, sier ordfører Tore O. Hansen (H) og sier saken normalt vil bli debattert i bystyret uansett. Det skjer den 19. juni.

Annonse