Spray-kunstens far

Professor Edward Evans fra Minnesota regnes som den fremste utøvende kunstneren innen airbrushteknikk. Nå stiller han ut i galleri Athene i Drammen.

– Det aller mest imponerende er håndverket. Disse bildene er så teknisk vanskelige å lage, at det rett og slett ikke burde vært mulig å få det til, sier Lars Holst-Larsen, innehaver av galleriet i Brodahlsbygget i Drammen.

Ved første øyekast kan Evans’ bilder se ut som fotografier av detaljer – i et rynkete kjolestoff, krøllete aluminiumsfolie – en slitt gardin eller papirbiter. Det er først på veldig nært hold man kan se at dette faktisk er malerier.

Abstrakt realist: Landskap og skyer – eller et rynkete kjolestoff? Et abstrakt landskap - eller muligens et rynkete kjolestoff. Evans' bilder overrasker stadig.  FOTO: PERNILLE VESTENGEN

Holst-Larsen mener dagens graffiti- og street art-kunstnere har mye å takke den aldrende professoren for.

– Han var sannsynligvis den aller første til å lage kunst på lerret med airbrush, og dette helt unike uttrykket hans har han forfinet og rendyrket siden tidlig på 60-tallet, forklarer han.

Edward Evans har laget airbrush-kunst siden tidlig på 60-tallet.  FOTO: PERNILLE VESTENGEN

Kinesisk skrift

– Da jeg begynte var alt jeg fikk tak i spraylakk til bil. Det var ikke så stabilt – siden det var ment for harde overflater. På lerret sprakk det etter hvert opp, og for å få de effektene jeg ønsket måtte jeg bruke maskeringsteip og lignende. Det bedret seg da jeg for første gang oppdaget en airbrush i en butikk med kunstmateriell. Med øvelse og økt kunnskap har teknikken utviklet seg, sier den jordnære kunstneren selv.

Han har aldri brydd seg med å få bekreftet at han faktisk var førstemann til skape kunst på lerret med airbrush.

Han forklarer at for ham ligger det mange følelser, minner, kontraster og historier i lagene med maling, selv om bildene tilsynelatende dreier seg om overflater og strukturer. Og fortsatt kan han oppleve at enkelte ganske enkelt ikke vil tro at dette ikke er fotografier.

I noen av hans senere verk er det også plassert inn kinesisk skrift – som ser ut til å være vevet inn i selve lerretet.

– Jeg er fascinert av det kinesiske skriftspråket, der hvert tegn er en liten illustrasjon i seg selv. Men jeg kan ikke kinesisk altså, så dette har jeg fått hjelp til. Og ja, det skal være mulig å lese hva som står der, sier Evans.

Skrift: Den kinesiske skriften ser ut til å være vevd inn i selve motivet, som kanskje er et dusjforheng(?) – men handler mer om spillet mellom lys og skygge. ALLE FOTO: PERNILLE VESTENGEN Et bilde av noe som kanskje kan være et dusjforheng (?) - med innvevde kinesiske tegn. FOTO: PERNILLE VESTENGEN

Unikt uttrykk

For gallerist Holst-Larsen er det en helt spesiell opplevelse å vise Evans’ bilder, også rent bortsett fra at vi her snakker om en kunstner av stort internasjonalt format.

– Som ung daglig leder i Tyholmen Galleri i Arendal, for 25 år siden, var jeg så heldig å få møte Edward – og bli kjent med hans kunst. Det har betydd mye for hvordan jeg selv ser på og vurderer kunst, at jeg framfor alt verdsetter dyktig håndverk og et unikt uttrykk.

Utstillingen vises til 25 august.