Spiralen nominert til internasjonal byggepris

Når ITA Tunnelling Awards deles ut for 6. gang, er tre norske prosjekter nominert i hver sin kategori. Spiralen i Drammen er en av dem.

Det er bransjemagasinet Byggeindustrien som rapporterer at Drammens høyst spesielle stolthet, er nominert til en av de høythengende prisene i ITA Awards.

Også to andre, norske prosjekter er valgt ut. Ryfast-veisambandet mellom Ryfylke og Nord-Jæren, med verdens lengste undersjøiske tunnel, er nominert i klassen «Major Project of the year» - for prosjekter til over 500 millioner euro. Nedre Otta kraftverk er nominert i klassen for prosjekter til en verdi av opptil 50 millioner euro - i klassen «Årets prosjekt inkl. renovasjon».

Bli mer kjent med tunnelens historie: Spiralen - en verdenssensasjon i Drammen

Digital utdeling

Spiralen er derimot nominert i en helt nyopprettet kategori, nemlig «Undergrunnens rariteter» (Oddities of the Underground) - og bare en annen finalist er nominert; Israelske «Tunneling in the service of archaeology».

Det er International Tunnelling and Underground Association (ITA) som deler ut prisene, og som så mange andre arrangementer i 2020 blir også denne utdelingen digital.

Utdelingen strømmes 3. og 4. desember, og vinnertrofeet er en byste av Isambard Kingdom Brunel (9.04.1806 – 15.09.1859), som sammen med sin far designet og startet byggingen av The Thames tunnel, under Themsen i London, i 1825. De var de første til å benytte en beskyttende struktur, under utgravingen - til beskyttelse mot flytende og ustabile masser.

Les journalist Elisabeths personlige perspektiv på Spiralen: Kanonturer og en mørk tunnel

Spektakulær spiral

Spiralen ble åpnet av Kong Olav V. til byjubileet i 1961, var byingeniør Eivind Olsens idé. Siden det skulle bygges to nye hovedgater i Drammen trengtes mye fyllmasser, og for at ikke steinbruddet i Bragernesåsen skulle bli for stort og skjemmende foreslo Olsen i 1953 at man i stedet kunne hente ut massene innover i fjellet. De skulle forme tunnelen som en spiral med innløp på Skansen, og byingeniøren så for seg at det ville kunne bli en turistattraksjon - samtidig som det ville gi folk i byen enklere tilgang til marka.

Drammenstunnelen, som snurrer seks og en halv gang rundt sin egen akse, ble i 2016 rangert som nummer seks på CNNs liste over verdens ti mest spektakulære tunneler. Spiralen gjenåpnet, etter omfattende oppgradering påbegynt sommeren 2019, tidligere i høst.

Les også: Spiralen åpner igjen