Drammen

Spår åpnere PR-bransje

DRAMMEN: Øystein Berntzen i kommunikasjonsbyrået Godt Sagt mener tøffere journalister fører til mer profesjonelle kilder, og motsatt.

«Det er en rettighet i et demokrati å kunne ytre seg i media eller forsøke å bli hørt i politiske beslutningsprosesser. Denne rettigheten bør ikke begrenses av manglende kunnskap om hvordan man får tilgang til media eller politikerne», skriver du i en kronikk i gårsdagens Dagsavisen Fremtiden. Men er det demokratisk at de som har råd til profesjonell hjelp, har bedre muligheter til å bli hørt enn andre?

- Det reiser en del viktige problemstillinger, de som hevder det motsatte snakker mot bedre vitende. Men det blir feil å utelukkende fokusere på PR-byråene. Store selskaper, som i oljebransjen, har ressurser og kontaktnettverk som ingen av kommunikasjonsbyråene kan måle seg med. Heller enn å ha en fast ansatt, ser noen firmaer seg tjent med å benytte PR-firmaer når de trenger ekstra kapasitet eller spisskompetanse i en gitt situasjon.

Trenger man profesjonell hjelp for å bli hørt i dag?

- Man må ikke ha det, men stadig flere ser at det hjelper. En grunn til at behovet for medietrening og profesjonalisering av kilder har vokst fram, er at mediene har blitt tøffere i sin jakt på saftige overskrifter. Men mer profesjonelle kilder gjør også at journalistene blir stadig tøffere. Det ene påvirker det andre.

Er innpakningen i ferd med å bli viktigere enn budskapet?

- Nei. Har man ikke noe å fortelle, kan man leie inn tusen rådgivere uten at det betyr noe. Det vi driver med er jo å fortelle historier. Offentligheten har blitt mer profesjonell, men det handler ikke nødvendigvis om innpakning av budskap. Det går heller på kunnskap om hvordan redaksjoner, sosiale medier og nye kommunikasjonskanaler fungerer.

- Trenger debatt om PR-bransjen

Hans Geelmuyden har uttalt at han ønsker First House kastet ut av bransjeforeningen KOMM. Ødelegger First House for de andre kommunikasjonsbyråene?

- Mediedebatten gir et unyansert bilde av PR-byråene. Å diskutere enkeltaktører synes jeg ikke er så interessant. Men jeg tror en diskusjon om PR-bransjen er nyttig, og håper det kan komme noe godt ut av den.

Geelmuyden sa også til Dags­avisen at firmaer med lukkede kundelister skal møtes med sterk skepsis. Hva tenker du?

- Jeg er helt enig i at åpenhet skal etterstrebes. Jeg tror PR-bransjen er på vei i den retningen. Bransjekåringen Gullkornprisen er ett eksempel på at vi ønsker å vise hva vi driver med. Samtidig finnes det neppe ett eneste kommunikasjonsbyrå som opererer med helt åpne kunder. Eksempelvis børs- og konkurransesensitiv informasjon kan gjøre at kundene ikke ønsker offentliggjøring, og det er dem som eier kundeforholdet. Jeg synes ikke det er så dramatisk.

Hvem er Godt Sagt sine kunder i Drammen?

- De fleste har sin aktivitet i Kongsberg- og Drammens-området, men vi legger ikke ut hele kundelisten. En grunn er forholdet til våre egne konkurrenter, en annen er oppdragsgivernes strategiske vurderinger av egen situasjon og en tredje er at vi vil bruke tida på å gi oppdragsgiverne gode kommunikasjonsråd i stedet.

endre.stangeby@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen