Pia og Arild Sønstrød gleder seg til utstilling 15. juni. De jobber intenst i disse dager med å velge og klargjøre fra millioner av bilder, fra nesten 70 år tilbake og fram til i dag. FOTO: ELISABETH HELGELAND WOLD

Sommeren med Sønstrød

Mye har skjedd hos Sønstrød siden den gangen store buketter skjulte gravide mager på bryllupsbildene.

 

– Og hvis man IKKE var gravid var det om å gjøre å ha små buketter. Og hvis ikke bildene kom raskt på trykk i avisen, kunne man risikere at bruden hadde blitt gravid i mellomtiden og likevel gikk rundt på torget med stor mage, forteller Arild Sønstrød, fra tida da far Harry var sjef og primus motor.

Hver sin vegg

Tre generasjoner Sønstrød med fornavn Harry, Arild og Pia skal i sommer pryde veggene på Drammens Museum, Lychepaviljongen med utstillingen «Drammens ansikter». På museet får de hver sin krok hvor drammenserne får se arbeider fra hver av de tre, gjennom flere tiår. Far og datter har gjort et dypdykk i arkivene til far og farfar Harry Sønstrød, langt nede i hvelvet til tidligere Landsbanken i Øvre Storgate. Arkivet inneholder millioner av bilder, arven min, som Pia selv sier.

– Farfar var jo en byfotograf som har dokumentert alt fra kongelig besøk til Il Tempo Gigante på Bragernes torg, forteller hun, og legger til at Harry og Arild også tok mange interiørbilder av Drammens Teater, som senere skulle bli verdifullt materiale etter brannen i 1993. Selv om Arild har sin læretid fra Tyskland startet han tidlig i sin fars studio.

– Jeg var «barnearbeider», og sto og glansa bilder, jeg fikk kanskje ei krone timen. Det var de somrene hvor det kom inn hundrevis av filmruller til fremkalling hver dag.

«Min første skoledag»

De fleste drammensere har nok også det klassiske skolebildet hengende på veggen hjemme, eller hos foreldre, noen av oss med signatur Harry og de litt yngre med signatur Arild. Da Harry en høstdag i 1973 på gamle Bragernes skole spurte: «Er det noen her som er flinke til å tegne?», ble undertegnedes streker foreviget på samtlige 30 klassebilder, men at damefiguren som ble tegnet hadde alt for korte armer og irriterte tegneren lenge, skal ikke stakkars Harry Sønstrød lastes for.

– Det var fars idé og jeg tok den videre, forklarer Arild, som fremdeles drar rundt på skolene og tar bilder. Sønstrødfotografene sanker dessuten stadig heder, nylig vant de flere priser i Norges Fotografforbunds landskonkurranse.

– Vi har en utdannelse, kan et håndverk og et fag. Vi har opplevd folk som ser i våre album og nesten gråter etterpå – fordi de ikke la litt mer i en god fotograf, sier Arild og legger til:

– Jeg lærte faget i Tyskland, ikke av faren min, slik unngikk vi en slags innavl, Pia har jo også lært ute, hos CF Wesenberg, så vi har alle tilført noe, og vi fordeler oppgavene. Pia fotograferer de nyfødte og så tar jeg over når de blir litt eldre.

I likhet med Harry tar de begge også brudebilder, men det er ikke så mye styr med bukettene lenger. Og selvfølgelig fotograferer de begge portretter.

– Det rene og sterke portrettet, understreker Pia og viser oss flere eksempler, med null paralleller til mobile selfier, fargefiltre og trutmunner.

– En av kundene våre kommer stadig tilbake for portrettering og ber om at vi IKKE må retusjere, hun vil nemlig se ut som det hun er – en voksen dame.

Pia fotograferer også reklame og design, og har sine egne kunstprosjektbilder. Mange kontorer og resepsjoner rundt i Drammen prydes av yngste blad Sønstrøds fotografiske ferdigheter.

Nye drammensere

Mye har endret seg siden Harry Sønstrød åpnet sitt studio i 1952, og i anledning sommerens store utstilling skal Arild dra rundt på forskjellige skoler i Drammen og fotografere ungdommer til prosjektet «Drammenser 2016 – født i 2000».

– Dette skal være en portrettserie som skal vise mangfoldet av drammensere med flerkulturell bakgrunn, og det kan vi være stolte av, avslutter Arild. Jeg tar bildene med mobiltelefon, og kanskje blir det en bok av det.