De siste dagene har Ole Østlid søkt innsyn i Buskerudbyens indre liv. Hans nitide lesing av dokumenter og lovverk har vært utgangspunktet for Dagsavisen Fremtidens dekning av konsulentbruken i organisasjonen.
– Du kan godt si at jeg har en systemkritisk tilnærming. Jeg tror ikke folk forstår hvor mye penger det egentlig er snakk om her – heller ikke de som skal ta avgjørelsene, sier han.
Han peker på at lokalpolitikerne er avhengig av fakta for å gjøre riktige vedtak når det gjelder store utfordringer som arealplanlegging og samferdsel.
– Jeg deler synet på at vi har store utfordringer, som følge av tidligere generasjoners «smultring»-utvikling av byene der man har skapt bilavhengighet. Det kan også være rett at kommunene er for små til alene å gjøre riktige valg. Men jeg frykter at Statens vegvesen som både planlegger og fagmyndighet lager et nytt nivå i forvaltningen som går på bekostning av lokaldemokratiet, sier Østlid.
– Deprimert av garasjesaken
Både som økonom og de siste månedene som kommunal prosjektleder har han lest mye om utgangspunktet for bypakkene som har vært forsøkt over hele Norge – og deres felles utspring i fagmiljøer i nettopp vegvesenet.
– Da jeg satte meg inn i Buskerudbyen i vinter, var det med en erkjennelse av at den er den som har kommet lengst av det som startet som fire slike overbygninger bare i region Sør. Samtidig sprakk saken om stortingsgarasjen, som gjorde meg deprimert. Det får ingen konsekvenser å ikke vise respekt for skattebetalernes penger.
Det mener han også avtegner seg i Buskerudbyen.
LES OGSÅ: Buskerudbyleders private firma søkte anbud i Buskerudbyen og i Statens Vegvesen
JUSSEKSPERT: - Alvorlig regelbrudd da konsulent ble daglig leder
– De har jo vært så skråsikre! Men hvordan i all verden kan de være det, når sekretariatet som skal være uavhengig er i ferd med å privatiseres – og politikerne mister kontrollen? De sier at de ikke lenger har noe valg, sier Ole Østlid.