Nyheter

Slipper å betale likevel

Etter å ha fylt ut skjemaet nøyaktig slik saksbehandleren sa, ble kvinnen skyldig 15.000 kroner. Nå får hun igjen pengene.

Sommeren 2013 fikk alenemoren hjelp til å søke om basisytelse og barnetillegg under tiltak. Saksbehandleren satte kryss ved de feltene på søknadsskjemaet hun skulle fylle ut. Søknaden ble innvilget, og som Dagsavisen Fremtiden skrev i juni, fikk kvinnen utbetalt 15.288 kroner over to måneder. Da oppdaget Nav at hun i tillegg fikk overgangsstønad, og stoppet utbetalingen av de andre to stønadene.

I november 2014 fikk alenemoren beskjed om at hun måtte betale tilbake pengene selv om Navs saksbehandler hadde innrømmet at det var han som hadde gjort feil. Kvinnen måtte få hjelp av bestefaren til å betale.

LES OGSÅ: Karin Andersen (SV): – Nav må rydde opp

Nav burde sjekket

– Jeg hadde bare gjort som jeg fikk beskjed om, og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg ble redd da regningen var i ferd med å gå til inkasso, forteller hun.

Kvinnen klaget, men fikk avslag hos Nav Tiltak. Nå har Nav Klageinstans gitt henne medhold: «Det må forventes at Nav som den profesjonelle part sjekker om en bruker mottar andre ytelser, og om dette er forenlig med å motta individstønad. Nav har hatt kunnskap om at du mottar overgangsstønad, og burde således ha fanget dette opp ved behandlingen av søknaden om individstønad», heter det i vedtaket.

Alenemoren er svært lettet over å ha fått medhold, men også irritert på Nav:

– Det har vært så mye surr. Det er tåpelig at jeg måtte betale når det er Nav som har gjort feilen, mener kvinnen.

Ifølge Nav Buskerud betalte Nav Innkreving tilbake pengene på onsdag. Alenemoren kan også kreve å få dekket kostnader hun måtte ha hatt for å få endret vedtaket.

Nav beklager

Kvinnen har løst Nav fra taushetsplikten, og Elin K. Holtermann i Nav Buskerud beklager det ubehaget og de vanskelighetene denne saken har medført for henne.

– Nav Tiltak vurderte det som uaktsomt av henne å ikke si fra at hun hadde overgangsstønad. Klageinstansen vurderte at det er vanskelig å konstatere uaktsomhet, og at det derfor ikke er grunnlag for å kreve tilbake det feilutbetalte beløpet, skriver hun i en e-post.

– Denne konklusjonen ble ikke vurdert som opplagt hos Nav Tiltak, og i saker hvor det er tvil er det fint at saken blir vurdert av klageinstansen.

Ikke lignende saker

Holtermann understreker at Nav Tiltak oppfattet graden av uaktsomhet som liten. Hun kjenner ikke til lignende saker hvor vedtakene til Nav Tiltak er omgjort av Klageinstansen.

– Hva vil Nav Tiltak gjøre for å hindre at andre opplever det samme som denne kvinnen?

– Det er vanskelig å generalisere ut fra avgjørelsen i en enkelt sak, men det gjøres en konkret og individuell vurdering i hver enkelt sak hos Nav Tiltak, skriver Holtermann.

– Vår oppfatning er at rettssikkerheten til den enkelte stønadsmottaker er godt ivaretatt i og med at det er anledning til å få prøvd saken sin gjennom klage til Klageinstansen og anke til Trygderetten.

Mer fra Dagsavisen