Nyheter

Slik vil Sp gjøre opp for Buskerudbytiltakene uten bom eller Buskerudbypakke 2

Det er mulig å gjennomføre både vei- og kollektivsatsingene politikerne har vedtatt, uten verken byvekstavtale eller bom, har Sp regnet ut.

Bilde 1 av 2

Mens en del bommotstandere trekker både Buskerudbyens forskning og datagrunnlag i tvil og dermed også forutsetningen om bompengefinansiering for å få den ønskede byutviklingen, har Senterpartiet tatt kortstokken i egne hender. Basert på tallgrunnlag hentet inn via Buskerudbysekretariatet, dypdykk i fylkeskommunale og kommunale budsjetter og nitidig gjennomgang av allerede eksisterende statlige potter for samferdsel og byutvikling, er partiet med tidligere aksjonsgruppeleder Gro Nyhus som primus motor klare til å møte velgerne med en alternativ plan.

Krever billig lån

Kommunens forespeilte kostnader for investeringer og drift av både veiløsninger og et forbedret kollektivtilbud, balanseres opp mot konkrete årlige inntektskilder og nøye sorterte ansvarsområder fra inneværende år og med prognose til 2060. Alle lån til veier er satt med nedbetalingstid 30 år (da veier er kalkulert til å ha 40 års levetid), mens lån til sykkel- og ganginvesteringer har 25 og 20 års nedbetaling. Renten er beregnet til 1,8 prosent, samme nivå som hun hevder at Oljefondet låner ut penger for til den tyske stat til veibygging – en rimelig utlånspraksis tidligere omtalt av Teknisk Ukeblad. Dette må tilbys kommuner som et tak, mener Nyhus.

Friske penger fra energiselskapet Vardar som fra årsskiftet vil tilfalle Drammen kommune i utbytte, er beregnet til 50 millioner i året. I tillegg har Sp identifisert etterslep på drift og vedlikehold av vei både i fylket og i kommunen. 115 millioner er for eksempel basert på Drammen kommunes egen beregning av etterslepet bare på gang- og sykkelveier – pluss Sps anslåtte tillegg på 50 mill for Nedre Eiker og Svelvik. Eksempler fra Slemmestad og Oslo viser at det er mulig å forvente et bidrag fra store utbyggere, av Sp anslått til 12 millioner årlig for Nye Drammen.

Sp peker på muligheten NTP gir til å søke penger fra egne strategifond for sykkel og gange, en pott på 200 millioner fram til 2023 som så øker til 350 mill. årlig til 2029. Partiet forutsetter også at belønningsmidler (beregnet til 100 millioner årlig) fortsatt må utbetales til tiltak som oppfyller formålet som er satt, uavhengig av at byvekstavtale inngås, og tror de har den politiske vinden med seg.

– Vi er spent på det reviderte statsbudsjettet som kommer 14. mai, sier Nyhus.

Registrerte gulrot-domene

Gro Nyhus har helt siden hun engasjerte seg i bypakkedebatten vært krystallklar på at hun ikke har tro på pisk som drivkraft. Så sent som tirsdag demonstrerte Sp-politikeren hva hun tror på i stedet – da registrerte hun domenenavnet «Jeg behøver ikke bilen i dag», som er arbeidstittel for en app der de som lar bilen stå kan registrere det og potensielt premieres for det.

– Vi har satt av to millioner i utvikling og fem millioner årlig til fordeling. Kanskje vil du tenke en ekstra gang før du kjører, kanskje kan du låne bort bilen til naboen en dag du ikke trenger den selv? Ideen er å finne på noe lurt, og få folk med på å skape boost om noe, i stedet for å piskes til å endre adferd, sier Nyhus.

Kompensasjon til kollektivselskap er regnet inn, tilsvarende reduksjon i billettprisen på 20 prosent - 40 på sikt.

– Jeg har hørt at man ikke har tro på at lavere pris påvirker reisevanene. Men når Buskerudbyen selv har satt av 160 millioner til blant annet prisreduksjon – må det jo være i håp om at det skal hjelpe. Eksempler fra fem tyske byer viser også at gratis buss fungerer godt, sier Nyhus.

Avviser ikke å se til høyre

Tirsdag kunne NTB melde at partiene som går til valg med én hovedsak, motstand mot bompenger, får en oppslutning på 3,5 prosent i en partimåling Kantar TNS har laget for TV 2. For en måned siden var oppslutningen rundt bompengelistene på 1,4 prosent. Nå er oppslutningen mer enn doblet, viser målingen. Bompengelistene har dermed større oppslutning enn partiet Venstre, og de nærmer seg KrF og MDG. I 13 kommuner stiller rene lister med bompengemotstandere til kommunevalget – en av dem er Drammen.

Simon Nordanger, Sps ordførerkandidat i Drammen, ser saken som et hovedskille for politisk allianse etter valget.

– Politikk er gjennomslag for saker, og Ap er uaktuelle per nå siden de ikke vil møte oss på dette med bompenger, sier han.

– Kan du se for deg et samarbeid mellom Høyre og Sp i Drammen?

– Ja.

– Hva med Frp og Nei til Bomring?

– Ingen er umulig å jobbe med, så lenge vi får ha tilstrekkelig å si, sier Nordanger.

– Vi er et sentrumsparti og kan se i begge retninger, sier Gro Nyhus.

---

Hovedgrepene i Sps alternative plan

  • Drammen Sp legger til grunn å gjennomføre alle tiltak beskrevet i Buskerudbypakke 2, unntatt Tilfartsvei vest del 2 (1440 mill. kr). De dropper også Kollektivknutepunkt og innfartsparkering (910 mill. kr).
  • I tillegg regner de inn ny E134 i Bragernesåsen til Vinnes (Lierdiagonal), men dropper "Skogkantveien". Inne er også 20 % reduksjon på bussbillett og en app som premierer for å la bilen stå.
  • Alle tiltak er sortert som Statlig, Fylkeskommunalt eller Kommunalt ansvar + Fylkeskommunal kollektivsatsing, Fylkeskommunalt ansvar for sykkel og gange.
  • Inntektskildene er NTP og forlengelse av belønningsmidler (stat), lån tatt opp av fylkeskommunen, innkreving av etterslep i fylkeskommune og kommune, utbyggerbidrag fra boligutvikling i Drammen og forventet utbytte fra Vardar-aksjer.

---

Mer fra Dagsavisen