Nyheter

Slåss om P-plassene

Pasientene rekker ikke timene sine, og 200 ansatte ved ­Drammen sykehus står i kø for å få ­parkeringskort.

Av Silje S. Skiphamn

Forrige mandag prøvde Dagsavisen Fremtidens journalist selv parkeringslykken utenfor sykehuset. Etter en halvtimes venting, sirkling og forsøk på å være frekk, endte det med ulovlig kriseparkering på bensinstasjonen.

Sykehuset har altfor få parkeringsplasser, og det rammer både pasienter, besøkende og ansatte. Årsaken er mer dagbehandling og flere pasienter fra blant annet Asker og Bærum.

– Problemer med å finne parkeringsplass oppleves som en ekstra belastning for pasientene. Det skaper utrygghet og frustrasjon, sier pasientombud i Buskerud, Anne-Lene E. Arnesen.

Når pasientene kommer for sent til timene sine, rammes også driften ved sykehuset. Parkeringsproblemene skaper forsinkelser inne på sykehuset.

Takker nei til jobb

Også de ansatte er frustrerte over situasjonen. Nå står rundt 200 som oppfyller kravene for å få parkeringsbevis i kø.

– I tillegg er det utstedt langt flere bevis enn det er plasser, slik at de ansatte aldri kan være sikre på å få plass på dagtid, sier verneombud ved Drammen sykehus, Marie Sømme Sjølie.

Hun kjenner flere eksempler på ansatte som har takket nei til å jobbe på sykehuset eller har sluttet etter kort tid fordi de ikke er garantert parkeringsplass.

– Vi taper kompetanse på dette. Vi vil ha de beste folkene, og da er det synd at vi ikke kan tilby parkering, sier Sjølie.

Jobber med løsninger

Noe må gjøres, mener de to ombudene og foreslår kommunalt parkeringshus eller innfartsparkering med skyttelbuss. Vestre Viken har nettopp etablert en egen arbeidsgruppe som skal foreslå gode løsninger på parkeringsproblemene.

– Vi har gjort flere framstøt overfor kommunen, men de har en restriktiv holdning til utvidelse av parkeringsarealet, sier Hege Torset, som leder arbeidsgruppen.

– Det er helt klart at parkeringskapasiteten ikke tilfredsstiller det behovet vi har. Samtidig kan vi ikke løse alt med flere plasser, vi må også se på andre løsninger som for eksempel økt kollektivandel.

Mer fra Dagsavisen