Nyheter

Slankere avis ennå ikke lett nok

DRAMMEN: Hun har omstrukturert papirsider, nettavisoppsett og skrivebordsstoler. Men ennå er ikke Kristin Monstad helt i mål med frivillige avganger i Drammens Tidende.

Den nyansatte nyhetsredaktøren fra Tønsbergs Blad rakk aldri å starte i jobben hun hadde fått da hun byttet redaksjon internt i Amedia. Da Kristin Monstad ankom Drammens Tidende i februar var det allerede klart at hun gikk rett inn som konstituert sjefredaktør, etter at Håkon Borud gikk til Aftenposten. En knapp måned senere ble det klart at hennes første store oppgave ble å redusere drammensredaksjonens utgifter radikalt. Sammen med mediehusets kommersielle direktør Victoria Schultz skal hun finne 28 millioner kroner å spare innen året er omme. Monstad må dermed fra neste år klare seg med 39 årsverk i det som fremdeles er Amedias største redaksjon.

- Ingen har fått nei

- Vi håper det går med frivillighet og jobber for det, men det er fortsatt en viss fare for oppsigelser, skriver Monstad i en epost til Dagsavisen Fremtiden. Selv om fristen for å søke sluttpakke gikk ut 15. juni, er det fremdeles åpent om sluttvederlaget har lokket tilstrekkelig mange frivillige. På spørsmål om hvor mange som har søkt, svarer Monstad at det er en del av en intern prosess.

Men klubbleder Arild R. Hansen kjenner ikke til at noen som har søkt så langt har fått nei. Andre ansatte, særlig de med lav ansiennitet, kan dermed ikke være sikre på framtida ennå.

Mobil i farta

For å utnytte knappere ressurser mer effektivt, slår Monstad sammen kultur- og nyhetsredaksjonene. Alle skrivende journalister legges under den nye nyhetsredaktøren Lars Arntzen, men DT skal fortsatt ha kultursider. Sporten fortsetter som egen avdeling med sportssjef. Redaktørkollegiet på sju blir redusert til fem.

- Hvordan har leserreaksjonene vært på grepene?

- Den nye mobilutgaven er veldig godt mottatt. Vi vokser i ekspressfart på mobil, og når ut til stadig flere digitalt, svarer Monstad og viser til at lesing på mobil har passert desktop flere dager i det siste.

- Papiravisen i ett legg har som forutsett ført til noen reaksjoner blant trofaste lesere som har delt avisen ved frokostbordet i årevis. Jeg har forsøkt å svare alle så godt jeg kan, og håper de føler at vi tar dem på alvor selv om vi fortsetter med avisen i en del. Ingen har sagt opp avisen som følge av omleggingen, slår hun fast.

- Forståsegpåere

Fagbladet Journalisten skrev torsdag om en analyse medieforsker og drammenser Erik Wilberg har gjort for Senter for tverrfaglig medieforskning. Han mener at synergieffekten ikke har matchet forventningene da A-pressen kjøpte Edda media, og at tida det tok å få godkjent kjøpet av konkurransemyndighetene gjorde at de kom skjevt ut fra hoppet.

- Det var veldig lite den enkelte avis kunne gjort annerledes, sier Wilberg til Dagsavisen Fremtiden. Det eneste området han vil kritisere avisene for å ha feilberegnet, er at de har kommet for sent i gang digitalt.

- Det er ingen tvil om at ledere har hatt fokus på dette i lang tid, også i Drammens Tidende, men det har vært vanskelig å få gehør hos tillitsvalgte og ansatte. Det har vært vanskelig å forberede seg på dette, så jeg vil ikke rette kritikk, sier han. Klubbleder Arild R. Hansen synes det faller på sin egen urimelighet å trekke fram ansatte og tillitsvalgte som bremseklosser.

- Jeg blir oppgitt over de mange forståsegpåerne som nå er ute i mediene og er etterpåkloke. Mange av dem har tidligere fått betalt for å komme med gode råd, og se hvordan det har gått, Wilberg har jo vært mye hos oss. Et forventet fall? Da burde de rådet annerledes, er Hansens kommentar.

- Jeg har skrevet om dette i årevis, men fått på pelsen for å være negativ. Vi har sett trenden i ti år og kommentert den heftig de siste fem, parerer Wilberg.

Krevende eier

I Drammens Tidende er oppfatningen ulik av hva Amedias fusjonsprosess har betydd for deres del.

- Det har vært en krevende prosess med flere endringer som følge av nye systemer og nye ledere, men det er positivt å være en del av et mye større konsern, er Monstads kommentar.

Klubblederen har ingen mening om fusjonen, men har tidligere vært kritisk til eiernes hastverk med nedbemanning. I dag roser han godt samarbeid med den lokale ledelsen.

- Nå må vi skjerme skrivende ressurser mest mulig, det er der vi kommer til å slite, vi og alle de andre Amedia-redaksjonene. Det viktigste for redaktørene nå blir å finne ut hva vi skal prioritere bort, sier Arild R. Hansen.

katrine.strom@dagsavisen.no

Småavisene er klare

Bare storebror DT kjøpslår fremdeles. Resten av de Amedia-eide lokalavisene i vårt område har landet sine kutt.

Katrine Strøm

En ringerunde til ledere i de mindre Amedia-avisene utenfor Drammen viser at de har identifisert hvem som må gå for at de sentralt krevde kuttene skal få effekt.

Todagersavisa Røyken og Hurums avis har måttet kutte én stilling i redaksjonen og én i markedsavdelingen og er i mål, bekrefter ansvarlig redaktør og daglig leder Svein Ove Isaksen. Han ønsker ikke å mene noe om fusjonsprosessen, men ser at hestekuren som har fulgt munner ut i noe positivt.

– Selv om den har vært tøff, har den vært viktig for framtida, oss som lokalavis og for bransjen. Vi har gode folk og solid økonomi selv om vi også ser nedgang. Jeg har absolutt tro på at vi skal komme oss gjennom dette også, sier Isaksen.

I todagersavisa Eikerbladet har ansvarlig redaktør og daglig leder Finn R. Moen fått beholde sine to og et halvt årsverk, og også Svelvikposten har fått beholde 2,7 stillinger og har business as usual, sier daglig leder Greta Sjødahl. Ansvarlig redaktør Pål A. Næss i Lierposten har tidligere beklaget i Dagsavisen Fremtiden at de måtte kutte fra fire til tre årsverk.
Ansvarlig redaktør Knut Bråthen i Bygdeposten går fra ni til sju ansatte, når én journalist har gått, og en selger slutter før nyttår.

– Var det en overdreven tro på synergier i Amediafusjonen, slik Wilbergs analyse sier?

– Det er en krevende bransje, og den verden man nå skisserer er ikke kommet like langt for alle. Bygdeposten opplever at markedssituasjonen når det gjelder oplag og annonser er bedre enn prognosene for bransjen.

– Hvordan er det å være en liten avis i et stort, sammenslått konsern?

– Det sier seg selv at når man blir færre, vil det merkes. Om leseren merker det gjenstår å se, vi har de rammene styret og eiere har gitt oss, og må lage mest mulig avis ut av det. Hvordan vi skal lykkes med det, vil jeg bruke høsten til å jobbe mer med, sier Knut Bråthen.

Mer fra Dagsavisen