Nyheter

Slaget om veiene

Flere viktige samferdselssaker på sakskartet når formannskapet møtes i dag. Miljøpartiet De Grønne roser sykkelplanen, men frykter at bilistene vinner for mye plass i den omstridte "nye" Rosenkrantzgata.

I dagens formannskapsmøte skal det behandles to saker som vil kunne påvirke hvordan man forflytter seg i fremtidens Drammen og Buskerud. Forslaget til planarbeidet med Planarbeidet med Rosenkrantz’ gate skal legges fram, og i tillegg skal felles sykkelplan for Buskerudbyen vedtas.

Rosenkrantz’ gate

Rosenkrantzgata er en av de viktigste kollektivtraseene i Buskerud, traseen skal nå utredes for å finne den beste løsningen for buss. Det overordnede målet er å gjøre bussen et attraktiv fremkomstmiddel i framtida, heter det i saksframlegget.

– Vi er glade for at det åpnes opp for å vurdere kollektivfelt i midten av veien, sier Ståle Sørensen, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne.

– Ideen om en såkalt «superbuss» – en elektrisk buss som går som en bybane gjennom byen, vil være lettere å realisere dersom kollektivfeltet legges i midten. Ellers så gjenstår det å se på reguleringsplanen når det gjelder Rosenkrantz’ gate, sier Sørensen.

Jon Helgheim, gruppeleder i Drammen Frp, mener det er uansvarlig å gjøre et felt om til kollektivfelt før veien er bygget ut.

– Vi trenger minst fire felt, spesielt på strekningen på 134 Hokksund-Drammen. Hvis ikke blir det enorme køer og totalt kaos, noe som vil være svært uansvarlig, sier han.

– Er ikke litt av poenget å få folk over på bussen?

– Det er ikke realistisk å få så mange bilister over på kollektivt. Jo flere som tar buss, jo bedre, men det vil fremdeles være uansvarlig å basere den gata med kollektivtrafikk, sier Helgheim.

Sykkelplan

Etter å ha vært ute på høring, er den endelige sykkelplanen for Buskerudbyen klar for å vedtas. Den inneholder en rekke elementer som skal gjøre det mer attraktivt å sykle – som for eksempel bygging av sykkelveier- og parkeringer. Som Dagsavisen Fremtiden tidligere har omtalt, har det vært store ambisjoner om å gjøre Drammen til en «sykkelby» over lengre tid. Sykkelandelen i byen ligger flere prosentpoeng under sammenlignbare byer, noe som også påpekes i Sykkelplanen. Sørensen i De Grønne håper denne planen kan bidra til fremgang.

Les hele sykkelplanen her: Sykkelplan for Buskerudbyen

– Planen er god og veldig grundig gjennomarbeidet. Hvis den blir vedtatt og fulgt opp, vil det være en stor seier for nåværende og kommende syklister, sier han.

Sørensen er imidlertid bekymret for hvorvidt de ulike delplanene vil få politisk oppslutning.

– Planen legger til grunn at man skal ta hensyn til sykkelveier i nye veiprosjekter. Men gang på gang ser vi at bilistene får førsteprioritet, og at det ikke bevilges nok penger til sykkelprosjekter, sier han.

Mer fra Dagsavisen