Nyheter

– Si nei til høsten!

Anders Lunde og aksjonsgruppa mot bommer lover å fortsette kampen fram mot lokalvalget.

Bilde 1 av 2

– Politikerne gjør klokt i å lytte. For 28.000 underskrifter er godt over halvparten av de rundt 42.000 som stemte i Drammen, Svelvik og Nedre Eiker ved lokalvalget i 2015, advarer Nei til bomring-general Anders Lunde fra Austad i Drammen.

Han og 12–14 ildsjeler fra Facebook-gruppa «Folkeavstemning om Bom i Drammen» har fått inn underskriftene via lister i diverse butikker – og internett. Lunde mener den massive støtten viser at det ikke er like tabubelagt lenger å si nei til noe som presenteres som et miljøtiltak.

Mister en månedslønn

Men må ikke bilistene tross alt akseptere at de, som brukere av veiene, må bidra mer til å betale for dem også?

– Vi betaler allerede så mye, via engangsavgiften, bensin- og dieselavgifter, veiavgifter og moms på avgifter og så videre. Dette burde være mer enn nok til å betale for vei, men det er klart det er enklere og lønnsommere å slenge opp nye bommer – enn å sørge for et kollektivtilbud som faktisk er et reelt alternativ til privatbilen, også utenfor sentrum. Dermed straffer man i stedet de som har minst fra før aller hardest. Med den bomprisen man nå ser for seg i Drammen, vil en vanlig lønnsmottaker måtte ut med – mer eller mindre – en netto månedslønn i året, påpeker Lunde.

Han viser også til at prisen for buss tur – retur Drammen sentrum, for en trebarnsfamilie på handletur, kommer på 260 kroner. Og det er innenfor dagens kommunegrense. Skal samme familie fra Nedre Eiker til Drammen sentrum, og tilbake, øker prisen til 330 kroner.

– Bompenger er urettferdig, usosialt og unødvendig – og Drammen kommune har bunnsolid økonomi. Dessuten er teknologien på vår side. Det blir færre og færre biler som går på fossilt drivstoff, apper forteller oss hvor vi finner hva – så vi kan unngå unødvendig kjøring, også kan mange flere jobbe hjemmefra, sier Lunde.

Får konsekvenser

Kan det ikke føles like urettferdig for alle dem som ikke eier egen bil – å måtte bidra til veibetalingen via skatteseddelen?

– Nei, for de nyter like mye godt av veiene uansett, enten de bruker buss eller sykkel. Alle er vi avhengige av en god infrastruktur, for frakt av varer og tjenester og for persontransport.

Anders Lunde frykter også at Drammen fort vil kunne ende med å følge Stavangers eksempel – og stadig forlenge bomringens eksistens og stadig sette opp prisene.

– Ikke minst siden vi slett ikke har fått den befolkningsveksten vi forventet i denne regionen, og det er jo grunnlaget for hele Buskerudbypakka. Så bidrar vel heller ikke bomringplanene til at flere travle familier ønsker å flytte hit.

Lunde spår nå at bomsaken vil bli like avgjørende som EU-saken for hva folk vil stemme.

– Dette vil få store konsekvenser for lokalvalget, og vi skal minne folk om saken helt fram til valget. Vi jobber nå også med å få LO på banen, for nye bomringer gjør hverdagen tøffere for så mange av deres medlemmer. Dette burde i høyeste grad angå dem, fastslår Lunde.

Mer fra Dagsavisen