Lier

Rektor ber foreldrene bidra mer

LIER: Når siste elevundersøkelse viser at 30 prosent av elevene opplever liten eller ingen støtte til skolegangen hjemme, tar Lier-rektor Anne Johanne Guldvik det på alvor.

- Det hjelper ikke at vi i skolen bruker store ressurser på å følge opp elever med stort fravær, om ikke foreldrene kan bidra mer til at de faktisk kommer seg på skolen, sier rektor Anne Johanne Guldvik, som er rektor ved Lier videregående skole.

Hun er samfunnsviter med bakgrunn innenfor pedagogikk og skoleforskning, med lang erfaring fra Oslo-skolen.

Guldvik har nå vært rektor ved Lier videregående skole i et halvt år. Siden dag én har hennes klare mål vært å maksimere læringsutbyttet - og minimere frafallet. Siden hun ser en klar sammenheng mellom hyppig fravær og høyt frafall, har skolen lagt stor vekt på nær oppfølging av elever som ofte uteblir fra skolen.

Lier videregående skole har også opprettet en egen 50-prosentstilling som kun jobber med oppfølging av disse elevene. For svært mange ligger «nøkkelen til suksess» nettopp i det å komme seg på skolen.

Mye fravær, store hull

- Likevel ser vi nå, etter at skoleårets første semester er tilbakelagt, at rundt en tredel av elevene har altfor høyt fravær. Dette er så mange at jeg synes det er grunn til bekymring, både for oss som jobber med dette og for foresatte som ser at deres ungdommer ikke kommer seg på skolen. For mye fravær gir naturligvis store hull i kunnskapen. Dess mer fravær, dess mindre følelse av mestring når de først kommer på skolen - hvilket gjerne medfører enda mer fravær, sier Guldvik.

Når Elevundersøkelsen høsten 2013 samtidig viser at rundt 30 prosent av elevene sier de opplever liten støtte og interesse for skolegangen i hjemmet, mener Guldvik det er klart at noe må gjøres - også fra foreldrenes side.

- Som de sier i Afrika: Det behøves en hel landsby for å oppdra et barn. I vår skolehverdag består denne «landsbyen» av alle voksne som omgir de unge; både lærere, trenere, foreldre og andre familiemedlemmer.

Hektiske foreldre

Guldvik vil ikke uten videre konkludere med at manglende foreldreengasjement leder til høyt fravær, men mener det er logisk at foreldrenes holdninger til skole, lekser og skolegang har mye å si for elevenes holdninger - og ikke minst innsatsvilje.

Akkurat dette har professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark skrevet mye om. Nylig snakket han i et radiointervju om hvordan mange foreldre - først og fremst fedre - har en tendens til å engasjere seg veldig i barn og unges fritidsaktiviteter, spesielt om disse aktivitetene har med sport å gjøre. Skolearbeidet er de derimot ikke fullt så interesserte i å følge opp. Dette mener Nordahl gir uheldige signaler til barna. Han får støtte fra Guldvik.

- Jeg tror nok dette er litt typisk for det samfunnet vi lever i, for mange foreldre er i dag så opptatte av selvrealisering, trening og hobbyer - i tillegg til sin egen karriere - at det ikke blir tid igjen til å involvere seg i de unges skolehverdag, sier Guldvik, som mener det kan være grunn til selvransakelse.

Avgjørende skolegang

I et intervju med Dagbladet i september forklarte professor Nordahl hvorfor det er så viktig at foreldrene oppleves som støttende og interesserte med hensyn til barn og unges skolegang.

- Engasjer deg i skolehverdagen deres, følg opp hver eneste dag med spørsmål om hvordan de har hatt det og hva de har lært. Når du viser interesse for skolen, signaliserer du at det de driver med på dagtid er viktig - både for dem og for deg, sa Nordahl.

Han har også i flere av sine publikasjoner understreket at betydningen av en solid utdannelse bare vil bli viktigere og viktigere i årene framover.

-Vi kan si at det du lærer eller ikke lærer i skolen, er avgjørende for hvordan det videre liv blir. Det gjelder både videre utdanning, arbeidsliv og helse, sa han i Aftenposten i oktober.

Nordahls oppfordringer er helt i tråd med nasjonal og internasjonal forskning, som entydig viser at barna presterer bedre når foreldrene engasjerer seg.

Ny strategi

Fortsatt slutter omtrent 30 prosent av alle de unge som har begynt på videregående i Norge. Ved skolene i Buskerud var det i fjor nesten 450 elever som droppet ut underveis. Dette volder store bekymringer - hos så vel skoleansatte som politikere og næringsliv. Samtidig er Norge er blant de landene i verden som bruker aller mest penger per elev.

Som Anne Johanne Guldvik påpeker, forsøker skolene stadig nye tiltak for at elevene skal klare å stå løpet ut. Likevel holder frafallstallene seg høye.

Siden skolestart i høst har 15 elever sluttet ved Lier videregående skole, mens én elev har flyttet over til en annen skole. Rektor Guldvik skal samle sin ledergruppe allerede denne uka for å drøfte nye tiltak og strategier. Foreldremøte er et av tiltakene skolen vil vurdere.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Slik svarer

elevene

Elevundersøkelsen høst 2013, Lier 
videregående skole:

Viser de hjemme interesse for skolearbeidet? 
83 elever svarte «av og til», mens 21 svarte «sjelden» og 12 svarte «aldri». Til sammen 30 prosent.

Får du hjelp med lekser hjemme? 
57 elever svarte «sjelden», mens 60 «aldri» fikk noe leksehjelp hjemme. (72 svarte «noen ganger».) De som svarte sjelden eller aldri utgjør 31,4 prosent av elevene.

Til påstanden: «De hjemme forventer at jeg gjør så godt jeg kan» svarte 17 «litt uenig», mens 82 elever var «helt uenige». Disse to gruppene utgjør 26,5 prosent av besvarelsene.

Totalt 62 elever (16,6 prosent) sier de «sjelden» eller «aldri» blir oppmuntret av foreldrene i skolearbeidet.

373 av 430 elever besvarte under­søkelsen.

Mer fra Dagsavisen