Nyheter

Purren som ble en folkeaksjon

DRAMMEN: - Det er jeg som har skylda, ler Helen B. Holm, moren til Gunilla Holm Platou - og den som først ba datteren om å legge ut purresaken på Facebook.

- Dette tok jo helt av. Jeg kvier meg nesten for å gå inn på Facebook-kontoen min nå, for der er det fullt kaos, sier Gunilla Holm Platou.

Kunstneren og gallerieieren fra Sande har i løpet av de siste dagene blitt intervjuet i en rekke medier, inkludert NRK Dagsrevyen. Til og med den danske avisen Ekstra Bladet har skrevet om Facebook-aksjonen hun og moren startet, uten helt å vite hva de egentlig satte i gang. Det som begynte 1. mai med bildet av en amputert, plastinnpakket purre på Facebook, ble til en folkeaksjon mot unødvendig emballasje av frukt og grønt. 4. mai trakk Bama den avkuttede og plastdekkede purren fra markedet, og innrømmer på sine nettsider at avskjæret gikk rett i søpla.

Ufine meldinger

Både mor og datter er overrasket over den massive responsen, men svært fornøyde med resultatet.

- Det eneste triste er at noen av de ansatte i Bama har mottatt skikkelig ufine e-poster, og det synes jeg ikke noe om. For at vi skal kunne beholde en åpen og konstruktiv tone er det viktig med saklighet, understreker Holm Platou, som la ut e-postadresser til relevante Bama-medarbeidere på Facebook, og oppfordret emballasjemotstandere til å sende dem en mail.

Tok affære

Det hele startet en dag Gunillas mor Helen B. Holm (68) var innom nærbutikken Rema 1000 på Gulskogen i Drammen. Holm, som er opptatt av miljøet, en ivrig kildesorterer og nøye med hva slags råvarer hun bruker i maten, ble sjokkert over å oppdage at purre nå ble solgt i plastemballert utgave fra Bama.

- Jeg ble så indignert. For ikke bare var purren lagt på en skål av papp og forseglet i plast, de hadde også kuttet vekk nesten alt det grønne og sunneste av den. Det ble for meg et kroneksempel på unødvendig plastemballasje, som bare bidrar til å øke den allerede enorme mengden avfall fra norske husholdninger. Så jeg gikk rett hjem og ringte Bama i Lier, og deretter Bama sentralt. Jeg sendte dem også bilde av den beskårede, innpakkede purren ved siden av en hel og uinnpakket purre. Via en hyggelig kar hos Rema 1000 fant jeg også ut at den innpakkede purren kostet nesten fem ganger så mye per kilo som den uinnpakkede, forteller Holm.

Farlig avfall

Da hun ikke syntes hun fikk tilstrekkelig respons hos Bama, ringte hun også datteren Gunilla Holm Platou, og ba henne legge ut purrebildet på Facebook - inkludert prisforskjellene. Vanlig, uinnpakket, hel purre hadde nemlig en kilopris på 17,39 kroner, mens den avkuttede og emballerte varianten ble solgt for 88,33 kroner kiloen.

- Mamma var rett og slett skikkelig sint, og med rette. Denne typen emballasje er helt unødvendig, fordyrende og miljøfiendtlig. Nord i Stillehavet flyter det en søppelplass av plast som i utstrekning er minst fire ganger større enn Norge. Det meste av plasten er med tida brutt ned til bitte små partikler, som holdes sammen av havstrømmene. Dette ender opp i fugler, fisk og andre havdyr og deretter i oss mennesker. Hele verden flommer over av søppel, og store deler av det er plast, som naturen bruker flere århundrer på å bryte ned. Så dette handler om langt mer enn purre, forklarer Holm Platou, som la ut bilde og tekst på sin Facebook-side.

Helomvending

Dermed startet snøballen å rulle. I skrivende stund har 14.137 Facebook-brukere klikket «like» på purreinnlegget, og det er delt nesten 8.000 ganger. Bama innkalte i helgen ledelsen til hastemøte etter at svært mange hadde sendt klagemail angående unødvendig plastinnpakning. Frukt- og grøntgiganten har gjort helomvending i purresaken, og neste uke kommer direktøren, med flere, hjem til Gunilla på besøk for å diskutere emballasjesaken nærmere.

- Det er jo fantastisk at det nytter. Sosiale medier er helt gull i så måte. Det er jo helt utrolig hvordan denne saken bare tok av og spredte seg, mener Holm Platou.

- Det er nesten litt mye det hele, for jeg beveger meg vanligvis ganske så stille i terrenget. Samtidig er det flott å se at vi småkonsumenter tross alt har litt å si - bare vi står sammen, kommenterer mamma Holm, som nå også har skaffet seg egen Facebook-konto.

Mor og datter er spente på hvorvidt de etter hvert kan få Bama, som har en markedsandel av frukt- og grøntmarkedet i Norge på mellom 60 og 70 prosent, til å vurdere emballasjen på flere av sine produkter.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen