Nyheter

– Publikum er mer enn den hvite middelklassen

Drammen Interkulturs suksess har vakt oppsikt. Nå blir det både seminarer og håndbok, men første stopp er Bylarm.

Bilde 1 av 2

– Vi har status som Nasjonalt kompetansesenter for flerkulturell formidling og jobber kontinuerlig for å dele kompetanse og erfaringer med kulturarrangører i hele landet. Nå har også Norske Konsertarrangører ønsket å satse mer på dette feltet – og da er det naturlig at vi trekkes inn. Dette er jo noe Drammen har satset på lenge, vi har faktisk 15-årsjubileum i år, forteller Marit Stokkenes, konsulent i Interkultur.

I dag klokka to skal avdelingsleder for Fritid og Interkultur i Drammen kommune, Wilfred Vuillaume, delta i en panelsamtale i regi av Bylarm.

Og så skal Interkultur ut på veien.

– Vi skal reise rundt i landet og snakke med en hel rekke arrangører – om det å satse mer på kulturelle arrangementer som gjenspeiler det mangfoldige samfunnet vi lever i. Og neste uke slipper vi håndboka vi har laget om temaet.

Bred satsing

Stokkenes tror det er Interkulturs langvarige og målbevisste jobbing for større mangfold i kulturlivet, som gjør deres kompetanse aktuell og relevant for stadig flere arrangører.

I midten av november vant de også Norsk Publikumsutviklings pris for å være den kulturaktøren som inkludere flest.

– Det er veldig hyggelig å få en slik anerkjennelse. Jeg vet heller ikke om noen som gjør helt det samme som det vi gjør her i Drammen, med store konserter, Blåkkfestivalen, G60, Barnas kulturdager, Globusfestivalen og så videre, sier Stokkenes.

Hun skal selv være med på rundturen til norske kulturaktører.

– Faktisk ringte ei dame fra Bodø her om dagen, for å spørre om når neste Globus-festival er. Da skulle nemlig en hel gjeng der oppe ifra komme ned hit for lære. Sånt er stas.

Sulteforet på kultur

Stokkenes er overbevist om at det å satse på å nå en bredere målgruppe enn hvite middelklassenordmenn vil gagne både arrangører og publikum.

– Bare se på det arbeidet Interkulturs Refka Kovac har gjort for å nå det Øst-Europeiske publikummet. Det er veldig positivt at flere aktører nå oppdager at de kanskje har vært litt ekskluderende, når de hele tida henvender seg til det samme publikummet. Vi oppdaget at da vi først laget et arrangement for østeuropeere, så solgte vi 600 billetter på to uker. Man skal ikke glemme at det sitter et langt større publikum der ute, enn de som vanligvis møter opp til forskjellige kulturelle evenementer – og de er sulteforet på dette feltet, konstaterer Stokkenes.

Interkultur ble etablert høsten 2009 som en videreføring av mangfoldsarbeidet som var utviklet av prosjektorganisasjonen for Union. De mottar støtte fra Drammen kommune, Buskerud fylkeskommune og Kulturrådet.

Mer fra Dagsavisen