Nyheter

Privat hjelp reddet mattekarakteren

DRAMMEN: Datteren syntes matte var tungt og vanskelig, men lærerne hadde ikke tid til å bidra med noe ekstra. Da skaffet mamma privat hjelp

- Når det brått er blitt et marked for salg av privatundervisning, betyr det at foreldre er villige til å betale for den hjelpen barna deres ikke får på skolen. Jeg synes dette viser at folk ikke lenger har tiltro til at den offentlige, norske skole gjør jobben sin, sier Irene Ingebrigtsen Aakre, som gladelig betalte for privattimer i matematikk til datteren Melina Ingebrigtsen Hansen (13) hos Ungdomsakademiet (UNAK) i Oslo.

Hjelpepleieren som jobber i hjemmetjenesten i Asker, ser tydelig hvordan private aktører nå gjør seg gjeldende på mange felt - og setter stor pris på valgfriheten det innebærer.

- Ja, hadde jeg hatt muligheten skulle jeg gjerne sendt Melina på privat grunnskole også, men da hun startet fantes ikke noe sånt i Drammen.

Les også: Leier privatlærer til leksehjelpen

Stor framgang

I det hvitmalte, sjarmerende huset i Fjellsbyen i Drammen, har den lille familien funnet sin plass i solen - og snart starter sommerferien. For Melina betyr det en velfortjent pause. Første året som elev ved Marienlyst ungdomsskole er tilbakelagt, og i løpet av det siste halvåret har hun, takket være ukentlig privatundervisning, gått opp en hel karakter i faget som hun tidligere strevde med.

- Læreren på UNAK var veldig flink til å gjøre ting mer forståelig. Da ble ikke timene kjedelige lenger heller, konstaterer Melina fornøyd.

Falt av lasset

Melina hang fint med i mattetimene de fire første årene på barneskolen, men i 4. klassetrinn var det noe hun ikke helt fikk taket på. Hun ble hengende etter, og mattetimene ble uinteressante og uforståelige.

- Jeg ba om at lærerne på skolen skulle hjelpe henne med å ta igjen resten av klassen, men det ble bare et lite drypp her og der. Det var langt ifra nok til å øke Melinas motivasjon og interesse for faget. Da hun startet på ungdomsskolen i fjor høst, sa jeg tidlig ifra om at hun trengte litt ekstrahjelp med matten. Jeg var urolig for at Melina skulle bli hengende enda mer etter, men det virket ikke som om det var noen som hadde tid til å hjelpe her heller.

Trenger flere private

Aakre har stor forståelse for at lærerne i offentlig skole ikke har nok tid til å kunne ta seg ekstra av hver enkelt elev, og understreker at hun slett ikke vil kritisere dem.

- Jeg skjønner ikke hvordan noen kan tro at lærerne har mulighet til å kunne sørge for individuell opplæring for alle elever når de har opp imot 30 elever i hver klasse, og stadig pålegges mer papirarbeid. Hos de private skolene er klassene mindre, og lærerne får bedre betalt. Jeg tror neppe systemene er så tungrodde og byråkratiske der, slik at lærerne faktisk får tid til å være lærere. Jeg håper den blåblå regjeringen vil la enda flere private skoler slippe til jeg, og at vi kan bli kvitt noe av alt dette byråkratiet.

Aakre fant fram til Ungdoms­akademiet helt tilfeldig via et søk på internett.

Større interesse

- Melina ble med på et opplegg som kalles «Buddy»-undervisning, der de går to og to sammen. Sammen med en venninne på noenlunde samme nivå, dro hun til Oslo hver lørdag, for intensiv undervisning i et par-tre timer. Læreren var kjempeflink og startet det hele med en samtale der han virkelig fikk jentene til å forstå at de kan klare akkurat det de vil, men at det krever innsats. Han lærte dem også mye nyttig om studieteknikk, og motiverte dem til å jobbe, forteller Aakre, som er svært fornøyd med undervisningen datteren fikk.

Så har da også læreren hennes på ungdomsskolen rapportert at Melina nå viser en helt annen interesse for matematikk, og er aktiv og arbeidsom i timene.

Krevende øvelse

- UNAK-læreren ba oss om å smiske, ler ungjenta.

Men hun sikter ikke til det man vanligvis forbinder med smisk, som eple på kateteret eller meningsløst skryt. Privatlæreren tipset rett og slett jentene om at det var lurt å spørre læreren ved slutten av hver time om hvilket kapittel han skulle gjennomgå neste gang. På den måten kunne de sette seg inn i stoffet på forhånd, og eventuelt finne fram til ting de trengte å spørre om en nærmere forklaring på.

- Så det gjorde jeg, og det har lønt seg. Matten er mye mer interessant nå, fastslår Melina fornøyd.

Skaper forskjeller

- Det er selvfølgelig greit at foreldre kjøper privatundervisning, men det er slett ikke alle som har råd til det og det skaper forskjeller mellom elevene våre. Derfor er det viktig at vi i skolen gjør det vi kan for å sørge for at alle elever får den hjelpen de trenger og best mulig utbytte av undervisningen, kommenterer Åse Kalfoss, rektor ved Marienlyst skole.

Hun er glad for at Melina føler hun har fått den hjelpen hun trengte, og at læreren hennes ser forandringen, men ville gjerne sett at det var blitt løst med skolens hjelp.

- Vi har svært kompetente matematikklærere her på skolen. Men om en forelder likevel er misfornøyd med noe, kan de ta det opp med avdelingslederen som har personalansvaret. Når man gjør som her og heller kjøper private tjenester enn å ta problemet opp med skolen, går vi glipp av en viktig tilbakemelding. Da får vi heller ikke tatt tak i problemet. Slik praksis skaper større forskjeller, mener Kalfoss.

Selv har hun merket framveksten av de private undervisningstjenestene i form av stor pågåenhet for å rekruttere gode lærere.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen