Nyheter

– Tyder på at vi gjør noe riktig

Nye tall viser at hele 58 prosent av yrkesskolene i Buskerud bidrar mer enn gjennomsnittet til å heve elevene faglig. Det er mest i landet.

– Ja, er ikke det gøy, sier rektor Anne Johanne Guldvik, ved Lier videregående skole, om skolebidragsindikatorene som ble publisert i går.

Dette er tall som indikerer hvor mye en skole bidrar – i forhold til landsgjennomsnittet – til å løfte elevene faglig, få dem til å fullføre og bestå utdanningsløpet – og til å holde på elevene, så de ikke slutter undervegs.

Lier er en av skolene som kommer godt ut når det gjelder å løfte elevenes faglige prestasjoner, mens Røyken videregående er den skolen som bidrar aller mest til å heve yrkesfagelevenes karakterer.

Både røykenrektor Laila Handelsby og rektor Guldvik trekker fram godt og tett samarbeid med lokale foretak som avgjørende. Dette gjør at elevene tidlig kan utplasseres i yrkeslivet og sikres læreplass.

Begge er også opptatte av å ha et godt støtteapparat for elever som sliter.

– Det er krevende å analysere disse tallene, men de kan i hvert fall tyde på at vi gjør noe riktig og er på rett vei, mener Guldvik.

Ingen fasit

– Dette viser at vi – spesielt på den yrkesfaglige siden – har mange lærere og skoleledere som gjør en stor innsats, sier Per Kristian Solevåg, kontaktperson for videregående opplæring i Utdanningsforbundet Buskerud.

Han tar imidlertid forbehold om at tallene på ingen måte er noen fasit, at det er få statistisk signifikante tall og at resultatene også avhenger av mange faktorer som lærerne ikke kan kontrollere.

– Jeg vil også understreke at Kunnskapsdepartementet skriver at negative verdier i denne oversikten ikke betyr at skolen bidrar negativt – bare at de bidrar under snittet, konstaterer Solevåg.

Store ulikheter

Det er bare vedrørende andel yrkesskoler som bidrar over snittet til å heve elevene faglig Buskerud utmerker seg. Både når det gjelder skolebidrag til karakterpoeng generelt, antallet som består – og deltakelse på skolen ligger fylket ikke signifikant verken over eller under landsgjennomsnittet. Dette gjelder både studiespesialiserende og yrkesfaglige utdanningsprogram.

Som i resten av landet er det likevel stor variasjon i Buskerud-skolenes bidrag til å få elevene til å fullføre og bestå.

Dette bekymrer kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H), for norske elever skal ha samme mulighet til å lykkes – uavhengig av hjemfylke og hvilken skole de går på.

I en pressemelding Kunnskapsdepartementet sendte ut i går, kom han derfor med følgende oppfordring:

– Buskerud har en jobb å gjøre for å gi alle elever like gode muligheter.

Mer fra Dagsavisen