Lier

På frosne myrer i drammensmarka

Skiføret lar vente på seg, men de kalde dagene i romjula har faktisk lagt forholdene maksimalt til rette for en fin rundtur til fots på det myrlendte og åpne platået mellom Tverkenveien og Marivann i Drammens nordmark.

Av Kjell Buene

Her oppe i høyden ligger det et tynt lite snølag, og det er ikke så glatt som nede i Bragernesåsen. Sørg bare for å stille med gode fjellstøvler, og gjerne også et par ganske alminnelige skistaver. Utgangspunktet for turen kan være både skisenteret på Aronsløkka på Åssiden, Landfalltjern (se bildet) eller Årkvisla i Lier.

Mitt utgangspunkt er parkeringsplassen på Lunneplassen ved Landfalltjern. Herfra følger du Tverkenveien opp til krysset der du ser Ballklubbhytta på høyre side av veien. Den ble bygd av Drammens Ballklubb i 1939, men fikk innlagt vann og strøm først i 1978. I krysset her skal du ta skiløypa til venstre over Langemyr og videre ned til du krysser stien fra skisenteret på Åssiden. Fortsett slakt oppover på andre siden til du, etter en kort bratt kneik, er oppe på et platå med glissen furuskog og mange myrer. I det store stikrysset ved Stormyrputten med temperaturmåler tar du til høyre og følger, enten den rødmerkede skiløypa til Tverken via sørenden av Goliaten, eller den blåmerkede sommerløypa om speiderhytta Kjøsterudsetra, til begge løypene møtes i det store stikrysset ved Whiskeybekken. Herfra er det bare 200 m opp forbi Sportskapellet, som ble innviet 30. januar 1938, til Åssiden idrettsforenings serveringssted Tverken. Her passer det bra å ta dagens velfortjente rast, enten innendørs, dersom det er åpent, eller utendørs på benkene langs hytteveggen. Det første serveringsstedet, som ble bygd her, hette Heiakafeen, men det brant i 1935. Allerede neste år ble ei ny hytte åpnet, men også den brant i 1966. Den hytta som står her i dag, er fra 1970.

Tilbake til utgangspunktet går du via Sauesetra dersom du skal til Årkvisla, Dersom du skal tilbake til Aronsløkka, går du ned til Steinkjerringa og tar til høyre ved Ballklubbhytta over Langemyr. Steinkjerringa er en gammel kasterøys med røtter flere hundre år tilbake. Her var det også serveringssted fra 1943 til ut i 1980- årene, da det ble utkonkurrert av Tverken, som fikk innlagt strøm. Skal du tilbake til Lunneplassen, er det bare å ta «hovedveien» ned forbi Steinkjerringa og Ballklubbhytta til parkeringsplassen ved Landfalltjern.