Nyheter

Ofrer ferien for solid utdanning

DRAMMEN: Senia Banå Sadiq (16) ville ikke velge enten yrkesfag eller studiekompetanse. Hun er veldig glad for sjansen til å få både òg.

- Jeg syntes det var vanskelig å skulle velge mellom yrkesfag og studiekompetanse. Jeg kan tenke meg å jobbe innenfor regnskap og økonomi, men er likevel ikke sikker på yrkesretning ennå. Så da jeg kom over dette nye tilbudet ved Lier videregående valgte jeg heller det. Dermed holder jeg fortsatt alle muligheter åpne, forteller drammensjenta Senia Banå Sadiq.

Tøft løp

Etter kun få ukers skolegang har hun funnet seg godt til rette ved den flunkende nye linja. Hun har teoriundervisning tre dager i uka og yrkespraksis i Røyken kommune de resterende to. Men dette er slett ikke noe som passer for alle.

De 16 ungdommene som har fått plass ved det nye utdanningsløpet, er en sjeldent dedikert gjeng. I fire år kombineres praksis og teori, slik at elevene oppnår både fagbrev og studiekompetanse. De har også fått et ordentlig innblikk i dagens arbeidsliv og kan allerede før avsluttet skolegang skrive inn relevant erfaring på CV-en. Om man skulle ha oppnådd det samme via tradisjonelle utdanningsløp, ville det ha tatt fem år.

Vinn-vinn

- Det er en veldig komprimert utdanning. De må blant annet bruke mange feriedager for å komme gjennom alt. Både høst- og vinterferien, samt deler av påsken går nok med - i tillegg til tre uker av sommerferien, forteller Senias kontaktlærer, Siri Nordheim.

Hun har nå vært rundt og besøkt rundt halvparten av sine elever ute i bedriftene og er veldig glad for å se at arbeidsgiverne tar ansvaret på alvor.

- Ja, de er så dønn seriøse, alle sammen. Det er så hyggelig at flere bedrifter oppdager at det er mange fordeler ved å ta inn elever på opplæring. Naturligvis krever de litt mer innsats i starten, men de kan også fort bidra til den daglige driften. Det å ta inn elever og lærlinger er en investering i framtidig rekruttering og spisskompetanse, mener Nordheim som synes det er naturlig med et tettere samarbeid og utveksling av kompetanse mellom næringslivet og skolene.

For å finne fram til rett elev for rett praksisplass arrangerte Lier videregående «speed dating» mellom partene i midten av mai. Senia var av dem som heller ville inn i en kommune - enn i butikk.

- Det er sikkert greit å være i butikk altså, men jeg tror jeg kommer innom flere forskjellige yrkesoppgaver her, forteller hun.

Hennes to veiledere ved rådhuset i Røyken er Liv Hegmann og Lena Rasmussen, som lærer opp ungjenta ved henholdsvis servicetorget og dokumentsenteret. De to er fulle av lovord om Senia og hvor fort hun lærer.

Harde bud

De to kommuneansatte mener det er liten tvil om at det stilles svært høye krav til dagens unge garde, og vet ikke helt hvordan de selv ville taklet presset. Lærer Nordheim beskriver det slik:

- Ungdomsskolekarakterene er viktigere enn noensinne, for dem som vil inn på førstevalget på videregående skole. Om man ikke helt vet hva man skal satse på kan ikke det bli noen sovepute, i stedet bør man jobbe like hardt i alle fag - for ikke å begrense egne muligheter. Jeg ber gjerne elevene om å søke informasjon og kunnskap blant familiemedlemmer og andre voksne, yrkesaktive de har i sin nærhet.

Hun har stor tro på skolens nye utdanningsløp, ved at det kan bidra til å heve yrkes­fagenes status - og minske frafallet.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Gründercamp på skolen

Når rektor Anne Johanne Guldvik ved Lier videregående skole onsdag inviterer til skolens første gründercamp, har hun store deler av den lokale eliten innen kulturliv og festivaldrift med på laget.

Andre kjente aktører fra det lokale næringslivet deltar enten som veiledere, jurymedlemmer eller som sponsorer.

Skolens lærere innen yrkesfag og entreprenørskap skal denne dagen samarbeide med blant andre Kai Gustavsen (Kongsberg Jazzfestival-general), Janne Dugstad (Vitensenteret v. HiBV), Marit Holtet og Cathrine Berg-Nielsen (henholdsvis økonomidirektør og markedsleder ved Bragetatret) og Gunnar Grinaker (Papirbredden innovasjon og Event & Sport Management-studiet v. HiBV) for å lage en spennende dag for elevene.

150 av skolens elever er involverte i campen – og får onsdag morgen utlevert en oppgave som skal løses i løpet av dagen. Undervegs vil de få grundig veiledning fra gjester og lærere – og mot slutten av dagens program skal forretningsplanen presenteres for juryen.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen