Nyheter

Ny (el)bilrekord i Norges største bilhavn

Aldri før har det blitt importert så mange biler til Drammen Havn. Nå kommer det for første gang flere elbiler og hybridbiler enn det kommer diesel- og bensinbiler til Norges fremste bilhavn.

Bilde 1 av 4

Leveransen av bilene tar mye lengre tid enn vanlig denne dagen i Drammen Havn. Årets så langt største snøfall har sørget for at noen av bryggearbeiderne som skulle på jobb måtte snu og dra hjem på grunn av håpløse trafikkforhold. De nye bilene som står parkert i havna, før de distribueres videre ut i landet, er så nedsnødde at man kan knapt kan se hvilke modeller det er, og det må jobbes hardt for å måke plass til de 717 bilene som kommer inn med lasteskipet Viking Constanza.

LES OGSÅ: Få elbiler i Norges bilby nummer én

Ny rekord

Griseværet forhindrer likevel ikke det faktum at havna nettopp har lagt bak seg et rekordår for bilimport. Drammen Havn får inn sju av ti biler som kommer til Norge, og i fjor ble 111.547 biler lastet av på Holmen innerst i Drammensfjorden – 2.208 mer enn året før. 23.386, eller 23,6 prosent, av disse bilene, var helelektriske. En massiv ny, norsk importrekord.

– Til sammen er summen av elbiler og hybridbiler vi får inn større enn summen av bensin- og dieselbiler, forteller assisterende havnedirektør Ivar Vannebo.

2017 går dermed inn i historiebøkene som året da el og hybrid ble større enn bensin og diesel. Utviklingen er ventet å fortsette i år.

LES OGSÅ: Tesla-boom etter avgiftsvarsel

LES OGSÅ: Vil ha 1.600 nye ladepunkter i året i Oslo

Strenge restriksjoner

Vannebo har tatt med Dagsavisen Fremtiden på en omvisning i havna i forbindelse med at Viking Constanza, som kan frakte 2.000 biler, har kommet for å gi Norge en ny billast.

For å komme inn i havna må man få et besøkskort med tilhørende kode. Planen er også å gå ombord på Viking Constanza for å knipse noen bilder inne fra skipet, men der er det enda strengere. Papirer må underskrives og kapteinen må varsles i god tid i forveien, forteller 2. styrmann Ievgen Dankov fra Odessa i Ukraina, som kommer ned og tar en liten prat. Dermed blir det ikke noe skipsbesøk denne gangen.

– Jeg har seilt en og en halv måned på denne båten, forteller ukraineren, og smiler.

Før ankomsten til Norge har han blant annet seilt via europeiske havnebyer som Newcastle, Barcelona og Zeebrugge. Siste stopp før Drammen var Esbjerg i Danmark, som også fikk et lass med biler og neste stopp er Göteborg.

LES OGSÅ: Fikk prissjokk av elbillading

Ekstraarbeid

– Vi er 12-13-14 stykker som jobber med å laste av bilene, forteller bryggesjauer Terje Simonsen.

Snøværet gir ekstraarbeid.

– Vi losser vanligvis på fire timer, men det blir nok et par timer ekstra i dag, sier han.

Etter at bilene er lastet av i havna, settes 35–40 prosent av dem på tog og fraktes videre ut i landet, mens resten av bilene sendes med vogntog ut til forhandlere og kjøpere.

LES OGSÅ: Sliter med å leie ut elbiler

Mer fra Dagsavisen