Nyheter

Norges korteste ferjetur blir elektrisk

I dag bruker Svelvikferga cirka 200 tonn diesel i året. Dette medfører utslipp av omtrent 641 tonn CO₂, men det skal det snart bli slutt på.

Bilde 1 av 3

– Dette er noe vi i MDG i fylkestinget har jobbet for siden vi lagde samarbeidsplattformen. Ja, det har faktisk vært et krav. Nå som det snart skal utlyses ny anbudskonkurranse for drift av ferjesambandet, kunne fylkeskommunen endelig sette krav til nullutslipp, forklarer Ståle Sørensen, nestleder i hovedutvalget for samferdselssektoren – som torsdag ettermiddag vedtok å gå inn for eldrevet Svelvikferge.

Kommunestyret i Svelvik vedtok det samme i fjor, i siste utgave av Kommuneplanens handlingsdel 2018–2022.

Sørensen er på sin side svært fornøyd med at også Statens vegvesen (SVV), som forvalter ferjekontrakten på vegne av fylkeskommunen, i sin rapport anbefaler å gå over til helelektrisk ferje mellom Svelvik og Verket.

– Det er jo alltid et tvilsspørsmål i slike saker, så dette forslaget ville nok ha blitt møtt med langt større motstand om Vegvesenet hadde kommet til en annen konklusjon.

God el-kandidat

Dagens rutetabell for Svelvikferga kan imidlertid utgjøre en komplikasjon for elektrifiseringen. I to lange perioder per døgn er det skarve 10 minutter mellom avgangene fra en kai til den neste.

Denne korte ladetiden ved land er ikke ideell – og vil generere en viss økning i investeringskostnader til ladeinfrastruktur på land og batteri, heter det i saksutredningen til hovedutvalget. Likevel mener SVV det er fullt mulig å drifte sambandet helelektrisk etter dagens ruteplan.

Siden kaiene på begge sider av sundet ligger i befolkede områder, regner man uansett ikke med at kostnadene for å bygge den nødvendige ladeinfrastrukturen på land vil bli så høye som de kunne ha blitt.

Videre anbefaler SVV å åpne for bruk av biodrivstoff som back up for hovedferja, mens reservefartøyet bør være en konvensjonell ferje.

Først i Øst?

Stortinget har vedtatt krav om null- eller lavutslipp ved utlysning av nye kontrakter for riksvegfergesamband. Og selv om det anbefales for fylkesvegsamband også, som Svelviferga som binder sammen fylkesveg 319, er dette ikke et krav.

Per i dag er det bare fire ferjer som driftes helelektrisk her til lands – og de er alle på Vestlandet.

Men det er flere ferjer i bestilling, og det planlegges enda flere. MDG jobber blant annet for å elektrifisere både Moss-Horten-sambandet og Nesoddbåten. Så om Svelvikferga skal bli første på Østlandet avhenger helt av tidsbruken.

Sørensen er ikke sikker på hvor fort det lar seg gjøre å få på plass elferja i Svelvik.

– Vi vil i hvert fall presse på så de får opp dampen her, men det skal investeres mye – og det kan forsinke prosessen. På den annen side vil fylkes- og kommunesammenslåingen gjøre at Viken blir eneeier av ferjesambandet, og det gjør det lettere for oss å prioritere som vi vil. I dag deler jo Vestfold og Buskerud på eierskapet, sier MDG-politikeren.

Mer fra Dagsavisen