Nyheter

Ingvill Hafskjold er den første kvinnelige klarinettisten som blir fast ansatt i Oslo-Filharmonien

– Dette er et ekstremt nåløye å komme igjennom. Det har vært mange inne for å prøvespille, og de kommer fra hele verden.

Bilde 1 av 6

De siste dagene har det tikket inn gratulasjoner og lykkønskninger på Ingvill Hafskjolds facebook-konto, fra Leif Ove Andsnes og andre kjente musikere, dirigenter, kolleger og venner.

Det er nemlig ikke ofte at en kvinnelig klarinettist blir fast ansatt i Oslo filharmoniske orkester – det har faktisk aldri skjedd før.

LES OGSÅ: –  Føler meg privilegert

Ekstremt nåløye

Da orkestersjef i filharmonien, Roger Olstad ringte, hadde han de tre andre i klarinettgruppa på høyttaler. «Vi sitter her og vil gjerne tilby deg fast stilling».

– Det høres ut som en helt vanlig ansettelse, men det er det ikke, dette er et ekstremt nåløye å komme igjennom. Det har vært mange inne for å prøvespille, og de kommer fra hele verden. Jeg har vært vikar i denne stillingen tidligere, og det har jo ligget et håp der. Jeg er nødt til å se på meg selv som en ressurs for å klare å levere på det nivået, men samtidig kan man liksom ikke tro at OFO ringer å tilbyr jobben sånn, for det gjør de ikke, ler Hafskjold, som siden jul har jobbet i Operaorkesteret.

LES OGSÅ: Benytt Kulturnatt Drammen til å oppleve noe helt nytt

Jubileum

Oslo-Filharmonien er et av Europas mest anerkjente orkestre, og i år fyller de 100 år. Noe av det første Hafskjold blir med på som fast ansatt er en Europaturné, til scener hun tidligere har gjestet og til nye. Hun har blant annet turnert med Det Norske Kammerorkester og Leif Ove Andsnes på de store scenene i Europa og i Asia tidligere. Fram til hun starter i sin nye stilling har Hafskjold et vikariat i Operaen hvor hun spiller i Tryllefløyten og eldstedatter Karen synger. Og frilansjobbene står nærmest i kø, som de har gjort i mange år.

– Jeg er fullbooka ut juni.

Lokalt engasjement

Ingvill Hafskjold er også travel som dirigent for Hennum-musikken i Lier, hvor hun har vært med siden 2013. Hun er opptatt av det lokale musikklivet.

– Man må ikke glemme hvor man kommer fra, det er dessuten så mange dyktige, lokale krefter. I Drammen er det blant annet et fantastisk sang- og kormiljø. Det Beate Strømme Fevang og Jørn Fevang får til i Bragernes kirke er helt utrolig, og på et høyt nivå.

Ingvill Hafskjold er vokst opp i en musikkglad familie.

– Bestemor stifta Hegg Skolekorps rett etter krigen, så vi ungene kom liksom med i dragsuget, vi spilte og gikk på konserter.

Men ikke alle kvinner er som bestemora til Ingvill.

– Det er typisk at det er menn som er musikklærerne, mens elevene er jenter. Jenter må tøffe seg opp litt, tror jeg, de må øve seg på å tenke at de en dag skal bli bedre enn læreren sin.

Viktig skolesang

– Vi ser musikkens kraft i mitt yrke, og den er viktig, sier Hafskjold og stiller seg bak de som roper varsku om å fjerne sang fra lærerplanen.

– Sangen handler ikke om å yte, men om å gjøre noe sammen. Jeg husker klassen vår hadde yndlingssanger – å synge bandt oss sammen.

Tilbake til jobben Ingvill Hafskjold tar fatt på i august:

Hva ser du mest fram til når du starter som fast ansatt i Filharmonien?

– Jeg ser fram til å spille det største orkester-repertoaret og å få oppleve gode dirigenter og solister. Dessuten er det noe med øyeblikket. Når vi sitter på podiet og varmer opp, og så kommer ukas dirigent inn. Den konsentrasjonen, akkurat den stunden – det ligger så mye elektrisitet i lufta rett før vi skal spille, for eksempel en lang Mahler-symfoni.

Er det noen komponist som står deg nærmere enn andre?

– Det er ikke all musikk som blir større for hver gang du spiller eller hører den, men Beethoven har mange lag og var opptatt av alvorlige ting, og er fortsatt aktuell.

På spørsmål om hvilken scene og konsert som hittil har vært hennes største opplevelse svarer Ingvill Hafskjold:

– Første gang jeg spilte i Royal Albert Hall med Det Norske Kammerorkester og fiolinist Iona Brown. Jeg skulle vinke til familien, men med 6000 mennesker i salen var det umulig!

Mer fra Dagsavisen