Nyheter

Nå setter Brakar seks Volvo-busser i sin første helelektriske rute 51

I 1967 ble Drammens trolleybusser parkert for siste gang. Men framover er det på nytt elektrisitet som skal frakte folk rundt i byen.

Bilde 1 av 2

– Drammen er igjen en foregangsby, slo Brakars administrerende direktør Terje Sundfjord entusiastisk fast, da han mandag kunne skue både tilbake og framover i busshistorien på det som i gamle dager var kjent som Rutebilstasjonen.

Anledningen var overlevering av de seks nye elektriske bussene som skal trafikkere rute 51 mellom Drammen og Mjøndalen fra midten av februar

Som Dagsavisen Fremtiden tidligere har skrevet, skulle Brakar kjøpe elbusser av den nederlandske produsenten Ebusco. Men etter en rekke forsinkelser med leveringen, sa de i mars 2018 opp avtalen og gikk i stedet for et tilbud fra Volvo.

Flere i Buskerudbypakka

Mandag var de første seks elektriske bussene som avtalt klare til overlevering, og Sven Åge Løkken fra Volvo og regiondirektør i Nettbuss Heidi Renolen var blant dem som kunne ta plass ombord for en prøvetur til Kobbervikdalen. Sundfjord teller nå ned til de seks bussene kan få følge av flere.

– Når Buskerudbypakke 2 vedtas i Stortinget og finansieringen klar skal flest mulig av våre busser være av denne typen, sier han.

Uten skinner

Det var så tidlig som i 1904 at den unge ingeniøren Hans Jensen foreslo å etablere en skinneløs elektrisk bane for kollektiv persontransport i Drammen. Han hadde studert et slikt anlegg i Tyskland, og for 110 år siden, i desember 1909, ble AS Drammens Elektriske Bane etablert med 140.000 kroner i aksjekapital og kommunen som medeier. Fire trolleybusser med plass til 25 passasjerer hver ble satt i rute. Selv om den ble kalt trikk, var det altså aldri noen sporvogn man hadde i «trikkebyen». Men for 10 øre kunne man reise fra Bragernes torg til Brakerøya og Landfalløya, og fra Strømsø torg til Merket. Selskapet gikk konkurs i februar 1916, men ble samme år overtatt av private AS Trikken. Drammen kommunale trikk AS overtok fra 1947, og i 1960 ble trolleybussnettet forlenget fra Landfalløya til Vårveien. Etter hvert erstattet dieselbusser «trikkene», som så sluttet helt å kjøre sommeren 1967.

I 1980 gikk det kommunale selskapet sammen med andre busslinjer inn i nye Drammen og Omegn Busslinjer (DOB), som startet sin virksomhet i Drammen og nabokommunene Lier og Nedre Eiker 1. januar 1981. Selskapet ble så solgt til Nettbuss i 1999.

– Vi er trygge på at den teknologien vi ser nå vil være med på å løse utfordringene for bytransporten, er dagens Nettbuss-direktør Renolen og Sundfjord enige om.

Mer fra Dagsavisen