Nyheter

Merker økt pågang

HELSETJENESTER: Pasientombudet får flere klager fra Nedre Eiker etter at kommunen begynte å kutte i tjenestetilbudet.

- Vi merker økt pågang fra innbyggere i Nedre Eiker, sier Anne-Lene E. Arnesen, pasientombud i Buskerud.

- Kommunen har redusert tjenestetilbudet uten at brukerne skjønner hvorfor. Vedtakene er ofte ikke godt nok begrunnet.

Pasientombudet i Buskerud hadde rekord i nye henvendelser i september. Noe av årsaken er den økte pågangen fra innbyggere i Nedre Eiker.

Nedre Eiker kommune har sendt ut brev til brukere om endringer i tjenestetilbudet. I brevet kan det framstå som om brukerne egentlig har fått for mange tjenester, og at de derfor må si fra seg noen, mener pasientombudet.

- Det er nærmest sånn «kryss av her hvis du mener du har fått for mye hjelp». Vi mener dette brevet kan føre til at brukerne føler seg presset til å si fra seg tjenester, sier Arnesen.

- Det er utspekulert og dårlig gjort av kommunen. Det er utrolig hvor stor kreativitet som er ute og går.

Pasientombudet i Buskerud har derfor bedt Fylkesmannen om å kontrollere at det Nedre Eiker kommune gjør er i tråd med loven. Ombudet mener at et slikt samtykke som kommunen fisker etter, kan føre til at behovet deres ikke blir tilstrekkelig kartlagt. Pasienten kan også få en oppfatning av at videre klage er nytteløst fordi opphør av tjenesten er basert på hans eller hennes eget samtykke, ifølge ombudet.

Verken rådmannen eller kommunalsjefen i Nedre Eiker var i går ettermiddag tilgjengelig for kommentar.

silje.skiphamn@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen