Nyheter

Læringsløp Drammen har blitt en tydelig merkevare som er godt lagt merke til i inn- og utland

Fire års konsulenthjelp til kommunikasjon og markedsføring ga kompetansebasen for skoler og barnehager et løft, mener tidligere leder.

– Som kunde var utdanningsdirektør og kompetansesenter utelukkende godt fornøyde med det som ble levert av Godt Sagt AS. Læringsløp Drammen har da også blitt en tydelig merkevare som er godt lagt merke til i inn- og utland, sier Hilde Schjerven, tidligere utviklingsleder ved Drammen kommunes kompetansesenter for skole og barnehage.

Hun ble konstituert utdanningsdirektør i Drammen etter at Jan Sivert Jøsendal sluttet i 2018, men sluttet selv etter seks måneder for å bli kommunaldirektør for oppvekst og kunnskap i nye Færder kommune.

På spørsmål fra Rune Kjeldsen i Drammen SV opplyste rådmannen bystyret 3. september mer detaljert om PR-tjenestene kommunen har kjøpt av Godt Sagt. Som Dagsavisen Fremtiden tidligere har skrevet, var én av kundene kompetansesenteret som gikk fra å hete «Norges beste skole» til det noe mer subtile «Læringsløp Drammen». I perioden 2015–2019 fikk senteret faglig bistand til oppsett og layout på planverk (på norsk og engelsk), og det ble laget profilprogram, presentasjonsmaler og piktogrammer. En film om «lekeressurs»-rollen og nettsiden sosemplan.no inngikk også i leveransen fra kommunikasjonsbyråets konsulenter, som fordelt på fireårsperioden kostet kr 200.000 årlig i snitt.

Annerledes i dag

Som i flere av de andre sakene der Dagsavisen Fremtiden har belyst kommunale innkjøp av kommunikasjonsråd, har vurderingen hele veien vært at man ikke har hatt nødvendig kompetanse tilgjengelig blant kommunens ansatte.

LES OGSÅ: 700.000 av første Destinasjon Spiralen-million gikk til konsulenter

– Det ble vurdert at behovet for spisskompetanse på den tida ikke kunne leveres av kommunens egne kommunikasjonsfolk. I tida som har gått, har Drammen kommunes egen kommunikasjonsavdeling gjort mer og mer av slikt arbeid med veldig godt resultat, og i dag vil jeg tro at kommunens egne folk kan gjøre mye av jobben som godt sagt gjorde for «Læringsløp Drammen», sier Schjerven, som understreker at hun har klarert med dagens kommuneledelse at hun svarer avisen om sin tid i Drammen. Hun opplyser at Læringsløp Drammen ved noen tilfeller kontaktet Åssiden VGS Medier og kommunikasjon, men at partene i fellesskap kom vi fram til at de ikke kunne levere i tråd med forventningen.

LES OGSÅ: Kritisk til kommunens PR-kjøp til ungdomsskole

– Stor kjennskap

Selv om basens oppdrag hele tida har vært å bygge og fordele kompetanse mellom skolene og barnehagene i kommunen, mener den mangeårige lederen at konsulentene hadde en bakgrunn for å rådgi, som undervisningssektoren selv ikke matchet.

– De hadde den nødvendige og etterspurte kompetansen innen markedsføring, profilering og kommunikasjon. Læringsløp Drammen evalueres nå, men min personlige mening, når man i ettertid ser på produktene som Godt Sagt leverte, er at de av svært høy kvalitet, sier Schjerven. Nettopp å gjøre basens funksjon kjent er det hun trekker fram som vellykket – ikke bare utenfor kommunegrensene, men også til innvortes bruk.

– Også blant barnehager, skoler og virksomheter internt i kommunen, vil jeg hevde at kjennskapen til sentralt budskap i Læringsløp Drammen, er stor, sier Hilde Schjerven.

LES OGSÅ: – Godt Sagt hjalp oss kun med formidlingen

---

Dette er saken

  • Dagsavisen Fremtiden har i en serie artikler belyst Drammen kommunes innkjøp av ekstern kommunikasjons- og PR-bistand.
  • Rammeavtalen med Godt Sagt AS utløp etter fire år, og etter en ny konkurranse inngikk kommunen i juni ramme-avtale med Geelmuyden Kiese for perioden 1. juli 2019 til 1. juli 2021.
  • I forbindelse med denne kontraktinngåelsen er rutinene strammet inn slik at avdelinger ikke lenger kan bestille PR-tjenester direkte.

---

Mer fra Dagsavisen