Nyheter

Leker med konkurrentene

Drammensbaserte Nordic Toy Team har tatt over 18 butikker i kjølvannet av konkurrerende kjeden Top Toy Norges konkurs. Dermed administrerer Gro Svendsen 250 lekebutikker i Norge og Sverige.

Gro Svendsen (61) er administrerende direktør i landets største leketøyskjede Nordic Toy Team AS som nå eier 250 butikker i Norge og Sverige.

Har kjøpt 18 BR-butikker av den konkursrammede konkurrenten Top Toy Norge, fra Stavanger i sør til Trondheim i nord.

De driver dermed BR-leker på Liertoppen og BR-leker på Gulskogen videre.

Vi trenger din mening! Vi setter stor pris på om du kan bruke et par minutter på å fortelle oss hva du mener om Dagsavisen Fremtiden

Dere har drevet i leketøysbransjen siden 1982. Gjennom hvilke butikker har drammenserne truffet dere?

– Gjennom leketøykjeden Ringo, som har holdt til her siden før 1992. I 1994 ble jeg ansatt på kjedekontoret som lå ved siden av Aass bryggeri. Vi er en såkalt medlemseid kjede, og det betyr at vår strategi er å drive kjedekontor, eid av butikkene. Nå har vi rundt 150 eiere. Siden det er en frivillig kjede, kan man melde seg inn og ut, noe som gjør at det fra tid til annen kommer et ras som følge av at butikker selger seg til en konkurrerende kjede.Mange driver etter samme prinsipp, Byggmakker er et godt eksempel – ved nyttår mistet de plutselig hele Nord- Norge.

Har dere det gøy på jobben i en så leken bransje?

– Ja, med denne kjeden blir vi ikke så rike, men vi har det kjempegøy! Det er nok det samme for de fleste som driver butikk, det er lov å være barnslig, men man blir ikke millionær. For 30 år siden kunne man drive en liten lekebutikk og bygge seg hytte for overskuddet – men sånn er det ikke lenger.

Stemmer ikke de dystre rapportene om at norske barn ikke lenger leker med leker?

– Nei, det er en unnskyldning fra de som ikke får det til. Marginene blir knappere og knappere, og det kreves større og større investeringer. Top Toy Norge har for eksempel vært en topptung bedrift som har investert i netthandel og klikk-og-hent-løsninger, og slet blant annet med en nettbutikk som kollapset under Black Friday – det koster mye penger å hente inn nye konsepter slik. Samtidig må man være tung på markedsføring, noe som gjør at man må stikk fingeren i jorda og vite hva man holder på med. Butikkhandel med spill og leker gikk i 2018 ned 13,5 prosent i kroneverdi og 14, 5 prosent i volum mot 2017. Men husk at vi det året hadde en trend som het «fidget spinner» – vi var veldig tidlig ute og solgt tusenvis av dem i mai, juni, juli 2017, og dermed er det de tre månedene tilbakegangen er klart størst hos oss året etter. Når vi havner på -2,7 prosent totalt, er det veldig bra i forhold til konkurrentene våre. Netthandel gjør at det vil bli færre fysiske butikker framover, og at noen dører nå lukkes er det bra. Nå betyr beliggenhet alt, man avhenger av impulshandel, trafikk og enda mer av opplevelsen i butikken. Husker du da du var barn og fikk følelsen av å ønske seg noe, som bredte seg i hele kroppen? Det er kjempeviktig å la barna få glede seg, til jul, til bursdag, og å bruke fantasien. For det er ikke like spennende å kjøpe leker på nett – det er «å ordne noe».

Hvordan passer deres varer inn i en tid der bærekraft og gjenbruk er en trend på vei opp?

– Vi har tatt inn litt – det er plast laget på sukkerrør, og en del annet. Så er man veldig flinke til å snakke om dette, men dét er ikke det samme som at man handler det...

Men hvordan tilpasser dere at både plast og kast har fått mer og mer stigma?

– Vi tilpasser oss etter hva kundene faktisk kjøper, ikke etter hva de snakker om. Kanskje vil du ha et lekekjøkken i tre, men koster det 3.000 kjøper du plastkjøkkenet til 799. Vi skaffer oss bærenett, men har glemt det når vi er i butikken. Men Norge er i verdenstoppen på gjenbruk av plastposer!

Hva er det morsomste produktet du har forhandlet?

– Det er vanskelig å si! Det meste er moro, og det utvikles noe nytt hele tiden. Når man sier barn har sluttet å leke er det feil; de leker annerledes. I dag er stadig flere leker lenket mot apper, det vil si en fysisk leke du kan videreutvikle digitalt. Jeg kommer nettopp fra en messe med lansering av en Barbie fashiondukke, der man gjennom en app kan lage film og legge på bakgrunner som med en «green screen» og dermed la henne være like lett i Hong Kong som i Norge, endre frisyre, sminke og klær og dele på felles sosiale medier i appen. Der kan man også kommunisere med andre som har samme dukke, og gir tilbakemeldinger som man gjør på facebook som «kjempefin!», «du er god!». Utgangspunktet er fremeles en fysisk dukke. Den kan bli årets leke i 2019, i hvertfall i Sverige hvor den slippes først.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– «Indias datter». Jeg har reist mye i fjerne østen.

Hva gjør deg lykkelig?

– Det er ganske mye, men kanskje spesielt å oppnå resultater og se at det funker. Det er to år siden vi kjøpte de gamle Brio-butikkene som i dag heter Kozmos, etter å ha jobbet med det siden 2008, det var som en drøm. Nå har vi kjøpt opp erkerivalen BR, fy søren. Jeg hadde en lørdag ettermiddag her da jeg var kjempelykkelig, wow! tenkte jeg bare. Vi fikk det til! Så begynner ekstraarbeidet, da.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Det gjør jeg litt hele tida. Jeg har et fantastisk liv, reiser verden rundt og driver med noe jeg synes er fantastisk moro: Ser nye leker og treffer gode kolleger. Jeg er veldig privilegert.

Er det noe du angrer på?

– Jeg har bestandig jobbet mye, også da barna var små. Klart det har gått på bekostning av noe, og man kunne kanskje vurdert det annerledes. Men nå er de rundt 26 og har klart seg veldig fint likevel!

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– En god kollega.

Mer fra Dagsavisen