Nyheter

Leddbusser ga uventet regning

DRAMMEN: Fylkeskommunen må ut med 7,5 millioner etter at Brakar kjøpte nye leddbusser uten å si fra.

De tre siste månedene har 19 meter lange leddbusser trafikkert enkelte busslinjer i Drammen. Bussene er så lange at Buskerud fylkeskommune har måttet bruke 2,5 millioner kroner på å utvide ti holdeplasser i Rosenkrantzgata.

I tillegg har fylkeskommunen brukt fem millioner på justering av fartshumper i Holmestrandsveien og utbedring av krysset Styrmoes vei-Møllebekkvegen. Justeringen av fartshumpene har også sammenheng med at bussanlegget ble flyttet fra Nybyen til Kobbervikdalen.

Det er Buskerud fylkeskommune som eier Brakar. Fylkeskommunen ble likevel ikke orientert om innkjøpet av leddbusser til tross for at det nå har ført til en ekstraregning på til sammen 7,5 millioner kroner.

- Vi ser det som uheldig at konsekvensene på infrastrukturen ikke ble drøftet med fylkeskommunen og andre parter tidlig i planleggingsprosessen, sier samferdselssjef Gro R. Solberg i Buskerud fylkeskommune.

- Dette har vi tatt opp med Brakar og de vil ta lærdom av dette.

Ingen god prosess

Heller ikke politikerne i fylkeskommunen visste noe om de ekstra utgiftene leddbussene ville føre med seg. Saken ble diskutert under forrige møte i Hovedutvalget for samferdselssektoren.

- Hele utvalget var enige om at dette ikke hadde vært en god prosess. Det er spesielt å kjøpe nye busser uten å varsle dem som blir sittende igjen med en stor regning, sier nestleder i utvalget, Lavrans Kierulf (Frp).

- Jeg hadde forventet at Brakar kom til oss for å få et prinsippvedtak om kjøp av disse bussene. Det er etter mitt syn normal prosedyre.

Kierulf håper at Brakar bare har hatt et arbeidsuhell som ikke vil gjenta seg. Han er imidlertid spent på hvordan de nye leddbussene vil takle vinteren i Drammen:

- Det tar jeg som en selvfølge at Brakar har tenkt på. Nå er bussene innkjøpt, og da må vi jobbe for å finne best mulig løsninger på de problemene som har oppstått, sier Kierulf.

- Stor gevinst

Brakar er fylkeskommunens administrasjonsselskap for kollektivtransport og skoleskyss i Buskerud. Selskapet ble opprettet for å effektivisere og utvikle kollektivtrafikken i fylket. Brakar skal ikke primært drive rutetransport selv, men kjøpe tjenester fra eksterne transportører.

Administrerende direktør i Brakar, Henry Gaarde, mener selskapet har en god dialog med Buskerud fylkeskommune:

- I det daglige forholder vi oss til administrasjonen i fylkeskommunen. Vi opplever at vi har et godt samarbeid, sier han.

- De har gitt uttrykk for at de gjerne skulle hatt signaler om konsekvenser på et tidligere tidspunkt. Det skjer av og til at ting kan bli oversett i kommunikasjonen.

Selv om de nye leddbussene har påført fylkeskommunen ekstra utgifter, er gevinsten ifølge Gaarde totalt sett stor:

- Leddbussene representerer en vesentlig økning i kapasiteten i kollektivtilbudet i Drammen. Vi har beregnet det til en årlig merverdi på 13 millioner kroner, sier han.

- Før opplevde vi til stadighet at det ble stående igjen kunder på holdeplassene. Hadde vi ikke sørget for at det ble satt inn leddbusser, måtte vi satt inn flere vanlige busser. Det ville gått utover både vår og fylkeskommunens økonomi.

silje.skiphamn@dagsavisen.no

For mange busstopp

Både Brakar og fylkeskommunen mener det er for mange holdeplasser i Rosenkrantzgata.

Mellom Henrik Ibsens gate og Vårveien er det åtte holdeplasser i hver retning. Dette er for mange, mener både Brakar og administrasjonen i fylkeskommunen.

Da Statens vegvesen skulle utrede tilpasning av holdeplassene for de nye leddbussene, så de igjen på en nedlegging av fire holdeplasser.

Disse er Henrik Ibsens gate, Bacheparken, Bergliveien og Store Landfall. Dette er i tråd med anbefalingen fra Brakar i 2012. Drammen kommune ønsker imidlertid ikke å legge ned holdeplasser, og det blir derfor ikke gjort nå.

Dermed bruker fylkeskommunen 2,5 millioner kroner på å tilpasse holdeplassene til de nye leddbussene. Åtte holdeplasser skal eller er blitt utvidet, mens to holdeplasser ikke er mulig å utvide.

På Henrik Ibsens gate og Åslyveien (begge i retning Drammen) blir det laget kantstopp. Det medfører at bussene ikke kan passeres når de står på holdeplassene.

Mer fra Dagsavisen