Nyheter

Kunder forsvarer dyrehotellet

MASSIV STØTTE: Inntrykket som er skapt av dyrehotellet Pet‘s Paradise gjennom Drammens Tidende er helt feil, mener en rekke dyreeiere som har tatt kontakt med Dagsavisen Fremtiden den siste uka.

Anne Mette Stuvstad er en av dyrehotellets faste kunder, og da hun ble oppringt av Drammens Tidende fortalte hun om sine positive opplevelser med Pet's Paradise. Da hun åpnet avisen dagen etter, ble hun sint da hun følte seg forbigått av journalisten i Drammens Tidende.
– Jeg satt i telefonen med avisen i en halvtime. Journalisten forklarte at hun ville se saken fra alle vinkler, og dermed fortalte jeg min historie – som var positiv. Jeg har hatt flere hunder der over mange år og synes at alle ryktene som ble trykket er så feil som de kan få blitt, sier Stuvstad.
– Da jeg så Drammens Tidende dagen etterpå, forsto jeg at alle vi som er fornøyde, ikke kommer til orde. Det er jeg forbannet og skuffet over, sier hun til Dagsavisen Fremtiden.
– Men ble ingenting av det du sa, brukt i saken om Pet's Paradise?
– Jeg snakket med dem i en halvtime om mine positive erfaringer, og resultatet var noen få linjer nederst i saken.

Flere har reagert
Etter at Drammens Tidende hadde saken på trykk, har de mottatt flere telefonsamtaler, brev og mailer fra fortvilte kunder av dyrehotellet. Men ingen av dem Dagsavisen Fremtiden har snakket med, har fått svar – bortsett fra Stuvstad. Svaret lyder:
«Med 122.000 daglige lesere sier det seg selv at ikke alle kan være like fornøyd med oss.»
Det svaret er ikke Stuvstad spesielt fornøyd med.
– Jeg prøvde å forklare at grunnen til at jeg engasjerer meg i denne saken ikke er at jeg personlig skal bli fornøyd med avisen. Jeg blir bare veldig provosert over det jeg mener er beviselig feilinformasjon, men jeg skjønner jo at det enkleste er å avfeie meg på denne måten, forteller hun til Dagsavisen Fremtiden.

Lang liste fornøyde kunder
Dagsavisen Fremtiden har fått tilgang til kundelisten til Pet's Paradise, i tillegg til å kontakte meningsytrere på nettsidene der ryktene oppsto. Etter mange samtaler med kunder er det vanskelig å kjenne igjen bildet som tegnes i Drammens Tidende, der mange er misfornøyd og at dyrene behandles dårlig.
Aud Aker har vært kunde av hundehotellet i mange år og har hatt flere hunder boende der i korte og lengre perioder. Hun mener ryktespredningen ødelegger for et av de beste dyrehotellene som er å oppdrive.
– Jeg er forferdet over at slike rykter skal få lov til å komme på trykk. I seks år har jeg hatt hundene mine hos Vindtorn (innehaver Lawrence Vindtorn, red.anm.) og har aldri hatt noen ting å utsette på dyreholdet der. Jeg hadde ikke latt hundene mine være et sted jeg ikke visste behandlet dyrene mine forsvarlig, sier Aker.
– Men hva hvis det er noe i ryktene?
– For å være helt ærlig, så har jeg ikke lest noen av reportasjene om Pet's Paradise. Men du kan jo ringe til kundene hans og høre hvor mange som er misfornøyd. Det kommer ikke til å være mange, mener hun.
Dagsavisen Fremtiden ringer til Hege Bolstad.
– Jeg har ikke sett maken til feilaktig kritikk. Jeg vil be om at hvis Drammens Tidende er så opptatt av dyrenes velferd, så bør de besøke noen av de andre dyrehotellene i distriktet, sier Bolstad.
Dagsavisen Fremtiden ringer til Monica Myhre, som også er en av Vindtorns kunder.
– Vi er en familie som er mye på reise, og det er grunnen til at vi bruker hundehotell. Vi har hatt hjelp til hundene våre over hele landet i forskjellige dyrehotell og ingen kan til nå måle seg med Pet's Paradise, sier Myhre.
Dagsavisen Fremtiden ringer til Kaja Christoffersen som blir så overrasket over at vi prøver å finne de gode historiene at hun må dobbeltsjekke hva min agenda er før hun vil snakke.
– Den eneste grunnen til at jeg har valgt Pet's Paradise er at jeg har hatt mange dårlige erfaringer med slike hundehotell. Etter et besøk i Vestfossen og en mengde med gode anbefalinger, så valgte vi Vindtorn. Det har vi ikke angret på et eneste sekund, sier Christoffersen.

Avviser kritikken
Hege Breen Bakken, nyhetsredaktør i Drammens Tidende, har følgende kommentar til kritikken:
– Vi redigerer vår avis etter Vær Varsom-plakaten, og i denne saken føler jeg meg trygg på de etiske vurderingene vi har gjort. Både i forhold til kildegrunnlag, balanse og at eieren av hundehotellet har fått komme tydelig til orde. Mattilsynet er også en vesentlig kilde i saken, og deres representant har uttalt seg positivt om stedet. Selv om det skulle vise seg, da Drammens Tidende sjekket tilsynsrapportene, at Matilsynet likevel hadde avdekket kritikkverdige forhold ved hundehotellet. Jeg vil oppfordre leserne av Dagsavisen Fremtiden om å gå inn på dt.no og lese sakene om Pet's Paradise. Der kan de selv vurdere kildegrunnlaget i sakene, sier Bakken.

Mer fra Dagsavisen