Nyheter

Kort frist for kjempekutt i Amedia

Ingen av Amedias 78 aviser er fredet når mediekonsernet skal kutte sine kostnader med en halv milliard kroner. - Folk er triste og lurer på om de har jobb om et halvt år, sier klubbleder Arild R. Hansen i Drammens Tidende.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

- Jeg kan bekrefte at vi ser behov for kutt i den størrelsesorden, men det er viktig å huske at vi er et stort konsern. Vi snakker om innsparinger i hele konsernet, både i lokale mediehus, i trykkerier, på distribusjonssiden, ja, innen alt vi driver på med, sier konsernsjef Are Stokstad til Dagsavisen.

Innen 15. juni må det være klart hvordan hver enkelt avis skal få til de nødvendige kuttene. Trolig vil de føre til at en god del av de om lag 3.300 ansatte i konsernet mister jobbene sine. Bakgrunnen for barberingen av kostnadene er et kraftig fall i annonseinntektene.

Fikk bonuser

Amedia, med LO som største eier, overtok mange av avisene som nå sliter med dårlig annonseinngang, så sent som i desember 2011 i og med kjøpet av Edda Media for 1,7 milliarder kroner. Da fikk 43 «nøkkelpersoner» 20 millioner kroner i en omdiskutert bonus for ikke å slutte i selskapet før fusjonen var gjennomført.

De nye kostnadskuttene som Amedia-avisene nå må gjennomføre, kommer på toppen av en rekke lignende krav om innsparinger de siste årene. Det preger allerede konsernet i stor grad, forteller konserntillitsvalgt Eva Stenbro, som jobber som journalist i Romerikes Blad.

- Folk er slitne og lei kutt etter å ha levd med dette i år etter år. Det har vært langt mellom suksesshistoriene, sier hun.

Frykter for jobben sin

Konsernledelsen orienterte topplederne, redaktørene i de største avisene og de konserntillitsvalgte om behovet for nye kutt i forrige uke. Denne uka blir ansatte i de fleste av Amedia-avisene orientert. De første informasjonsmøtene ble avholdt i går ettermiddag.

- Folk her er triste og en del lurer på om de har jobb om et halvt år. Hvordan skal vi klare å lage et godt produkt framover? Det er all grunn til å spørre fagforeningen LO og Telenor om hvorfor de eier oss. Hva ser de for seg at vi skal være om to år, og hvordan skal vi komme dit, spør klubbleder Arild R. Hansen i Drammens Tidende etter allmøtet i avisen.

Han etterlyser en vilje til å la det bli igjen penger ute i bedriftene framfor å fortsette å ta ut utbytte.

- Vi tjente gode penger i vår region Buskerud i fjor, men det hjelper jo ikke når ingenting settes av til en overgang til nye inntjeningsmodeller, sier han.

Vil ha frivillig avgang

- Vi mener at alt av omstillinger og nedbemanninger bør skje ved frivillighet, gjennom sluttpakker og gavepensjon, sier Eva Stenbro. Siden fusjonen med Edda Media har det vært slike ordninger i Amedia.

- Vi har gode erfaringer med disse ordningene og de gjelder også nå, sier Stokstad.

Han vil ikke antyde hvor mange av de ansatte som må gå i løpet av de nærmeste månedene, eller hva som vil være et riktig antall ansatte i Amedia i framtida. Men behovet for innsparinger er ikke blitt mindre de siste månedene. Annonsenedgangen fortsetter i 2014.

Beholder alle avisene

Stokstad avviser at de nå jobber med avisnedleggelser.

- Vi har i flere år gjort løpende forbedringer av vår drift. Dette arbeidet fortsatte inn i 2014 og vi har hittil i år redusert kostnadene betydelig. Men nå må dette arbeidet intensiveres, svarer Stokstad, som tror annonsesvikten bare er starten på en massiv omlegging av bransjen.

- Har dere vurdert å be Amedias eiere om mer penger for å kunne utsette de nært forestående kostnadskuttene dere legger opp til?

- Det blir å lukke øynene for de reelle utfordringene våre, at annonsørene i større grad forlater papiret enn vi hadde forutsatt.

- Var det en tabbe å kjøpe Edda Media og alle deres papiraviser?

- Nei, industrielt var det svært riktig å skape et robust konsern. Når du sammenligner annonseprestasjonene våre med andre mediehus, har våre aviser klart seg desidert best. Det vi ikke tok høyde for var at annonsenedgangen skulle bli så bratt som det vi nå opplever, sier Stokstad.

Han er trygg på at de vil ha funnet tilstrekkelige besparelser innen 15. juni.

Avdelingsleder Øivind T. Hansen i LO, opplyser at LO følger prosessen i Amedia tett i samarbeid med de tillitsvalgte.

- Vi er aktive eiere, men det er styret og administrasjonen i Amedia som håndterer saken nå, sier Hansen, som er vararepresentant til konsernstyret i Amedia.

- Det høres ut som en ansvarsfraskrivelse fra en aktiv eier, kommenterer tillitsvalgt Arild R. Hansen i Drammens Tidende.

kultur@dagsavisen.no

- Vil se mindre lokaljournalistikk

Annonsemarkedet hentet seg aldri inn etter finanskrisen. Journalistikken er ikke lenger skjermet for kutt, og vi vil se mindre lokaljournalistikk, mener medieforsker.

Bente Rognan Gravklev

- Annonsemarkedets svikt har vi sett siden 2011, og markedet hentet seg aldri inn etter finanskrisen. Nå har det spredd seg fra riksmarkedet til deler av lokalmarkedet. Jeg tror man er nødt til å ta noen solide jafser for å komme ned på et bærekraftig kostnadsnivå, sier medieforsker ved Handelshøyskolen BI, Erik Wilberg til Dagsavisen.

Han mener kuttet i Amedia er tegn på at det kommer til å skje dramatiske endringer framover.

- Man kan lure på hvor smertegrensen går for journalistisk produksjon. Journalistikken er ikke lenger skjermet, og kuttene som kommer nå vil ramme en del av journalistikken. Jeg tror vi vil se mindre lokaljournalistikk framover, sier han.

- Tæring etter næring

Wilberg er selv fra Drammen og bruker Twitter mye til nyhetsoppdatering. Dette gjelder mange, mener han.

- Vi står foran et større skifte enn vi har sett på en stund, og vi kan ikke utelukke nedleggelser av aviser, eller muligens sammenslåing av titler. De som nok vil bli rammet er lokalaviser som går dårlig, og aviser med pressestøtte, som ikke klarer å omstille seg, sier han.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, påpeker at lokaljournalistikken spiller en viktig rolle.

- Men det er tøffe tider for bransjen og det er bekymringsfullt hvis redaksjonene ikke lenger klarer å følge opp dekningen av lokalsamfunnene sine. Men man må sette tæring etter næring, sier hun.

Stavrum håper Amedia nå gjør de riktige prioriteringene.

- Så lenge disse nødvendige endringene etterfølges av riktige prioriteringer, er jeg optimistisk. Mediebransjen driver med journalistikk. Det følger av det at jeg mener det er riktig å prioritere god journalistikk, sier hun.

Mer fra: Nyheter