Nyheter

Kan få nasjonal pris

DRAMMEN: Systematisk jobbing for et godt læringsmiljø har gitt gode, faglige resultater ved Aronsløkka skole. Nå kan de bli prisvinnere også.

- Det var utdanningsdirektør Jan Jøsendal i Drammen kommune som mente dette var noe vi burde søke på, så vi fylte ut en søknad. Dermed fikk vi besøk fra fylkesmannen, som også var inne i forskjellige klasser og snakket med elevene, hvorpå det ble klart at vi faktisk var en av de nominerte skolene. Det er en ære og en anerkjennelse å bli nominert, enten vi vinner eller ei, fastslår rektor Lena Kilen.

På like fot

For å kunne bli nominert til prisen, som ble opprettet i 2005 av dronning Sonja selv, må skolen kunne vise til langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert jobbing for et godt læringsmiljø. Likeverd og inkludering, som her gjelder i videre forstand enn bare integrering, skal praktiseres ved at hver elev skal oppleve å bli verdsatt i et skolemiljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap. Generelt skal skolen kjennetegnes ved et godt samarbeid og positive relasjoner mellom elevene og de ansatte, elevene seg imellom og mellom skole og foreldre.

Metodisk jobbing

- Aronsløkka innførte PALS-programmet allerede for sju år siden. Dette er en skoleomfattende innsatsmodell for positiv atferds- og læringsstøtte, og vi jobber stadig med å forbedre arbeidet vårt som PALS-skole. Vi følger også faste prosedyrer for kartlegging og oppfølging av læringsmiljøet, forteller Kilen.

Hun legger vekt på at faste rutiner; som at alle elever stiller opp i skolegården hver dag og blir fulgt inn av kontaktlæreren - som deretter stopper ved klasseromsdøra for å hilse på hver enkelt elev, også bidrar til å skape forutsigbarhet og trygghet for elevene.

Gir uttelling

De årlige elevundersøkelsene viser at de gjør noe riktig ved Aronsløkka skole, selv om faglige prestasjoner ikke er hva denne prisutdelingen handler om. Senest i desember 2013 skrev Dagsavisen Fremtiden om hvordan Aronsløkka fikk best resultater av alle Drammens barneskoler i regning, og lå godt over landsgjennomsnittet i lesing og engelsk også.

-Jeg synes det er veldig hyggelig at denne skoleprisen ikke fokuserer bare på resultater, men i stedet på læringsmiljø og likeverd. Uansett ser vi jo tydelig at det lønner seg å jobbe med denne biten, for om læringsmiljøet er bra kommer de faglige resultatene etter. Det synes jeg er et viktig signal å få med seg; at disse tingene henger sammen, påpeker rektoren.

Tenker nytt

Kilen trekker også fram skolens satsing på såkalt veiledet læring. Dette går ut på at klassene deles i mindre grupper, som jobber ved forskjellige «stasjoner» i klasserommet på rundgang. Dette forbedrer elevenes kontakt med læreren, gjør det lettere å tilpasse undervisningen til hver enkelt - og gjør det enklere for elevene å be om hjelp når det er noe de ikke forstår.

- Også jobber en av lærerne vår 30 prosent som sosiallærer - og det er vi jo ikke pålagt å ha i barneskolen. Men det har vært veldig nyttig å ha en som kan ta tak i saker med enkeltelever, og holde kurs og samtaler med forskjellige grupper, sier Rektor Lena Kilen.

Vinneren av dronning Sonjas skolepris 2014 bekjentgjøres i oktober.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen