Viken

Ingen tid å miste for TV-aksjonen

TV-AKSJON: Frivillige bøssebærere er nøkkelen til suksess for TV-aksjonen. Årets innsamling, «Ingen tid å miste», håper mange nok melder seg frivillig.

TV-aksjonen i NRK går i år til Nasjonalforeningen for folkehelsens arbeid med demens.

Over 70.000 mennesker i Norge har Alzheimer eller en annen demenssykdom, og nå trenger aksjonsgruppen i Drammen flere bøssebærere, sier fylkeskoordinator Anne Merete Jensen i Buskerud.

- Vi jobber kontinuerlig med å skaffe flere bøssebærere til årets TV-aksjon. Vi er helt avhengige av at vi blir mange nok, slik at vi klarer å nå ut til alle husstandene i år, sier Jensen.

- Så lenge du har fylt 18 år, er det ingen begrensninger for hvem som kan hjelpe. Og er man under myndighetsalder, så er det bare å få med seg foreldrene på en fin søndagstur, sier hun.

Dårlig vær påvirker lysten

Høsten 1987 var siste gang Nasjonalforeningen for folkehelsen fikk hjelp fra verdens største dugnad. «Hjerte for livet» samlet inn i overkant av 115 millioner kroner, et beløp som kommer til å overstiges med god margin i år.

Likevel kan dårlig vær og lang TV-sending være en utfordring for dem som har ansvaret for bøssebærerne.

- Vi har rodeledere som har god kontroll på verving av bøssebærere - det arbeidet går ganske greit. Det går heller på det faktum at du må stole på at frivillige er villige til å gå ut en søndag for å gjøre denne jobben, sier Jensen.

- Og det er ikke alltid like lett?

- Totalbildet viser jo at vi er flinke til å stå på, det er ikke uten grunn at TV-aksjonen blir kalt verdens største dugnad. Vi er flinke, men vi kan bli bedre, sier fylkeskoordinatoren.

- Man må huske på at dette handler ikke bare om å telle pengene man taper på å ikke ha nok bøssebærere. Det er mange som har lyst til å gi penger til denne gode saken, og kommer det ingen og ringer på døren, ja, så får de ikke gitt det de skal gi, forteller hun.

Har erfaring med demens

Varaordfører Tove Paule (H) er engasjert på vegne av Drammen kommune til å følge TV-aksjonen tett. Ansvaret tar hun på alvor, og hun lover at alle forberedelser til årets innsamling skal være best mulig.

- Vi har sett at noen ganger kan vi ha vanskeligheter med antallet bøssebærere, og det skal vi jobbe for å unngå i år. Vi skal ha en kick-off med rodelederne 10. oktober for å sørge for at motivasjonen er på topp, slik at vi unngår å sitte med for få medhjelpere på aksjonsdagen, sier Paule og poengterer:

- Denne gangen går pengene til en organisasjon i vårt eget land som driver et arbeid for demente og som mange av oss har et forhold til. Selv har jeg erfaring med demens i egen familie og vet at årets TV-aksjon kommer til å engasjere, sier Paule.

I tillegg har Tove Paule organisert Næringslivsstafetten, der det lokale næringslivet setter seg ned sammen for å samle inn penger.

- Det blir veldig spennende å se hva næringslivet får til i år. Fjorårets stafett gikk nemlig veldig bra, så vi har noe å strekke oss etter, forteller Paule.

NB! Har du lyst til å bli bøssebærer, kan du gjøre det på www.blimed.no.

ronny.johnsen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen