Nyheter

Ikke godsterminal i havna

DRAMMEN: Samferdselsdepartementet har avgjort at bare tre områder er aktuelle for ny godsterminal i drammensområdet.

- Det har lenge pågått en utredning av mulig ny godsterminal i drammensområdet. Svært mange alternativer har vært vurdert, noe som har båndlagt store områder i regionen for annen vekst og utvikling. Regjeringen har nå vedtatt å beholde et begrenset antall lokaliseringer, slik at kommuner i Nedre Buskerud får frigitt viktige områder, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding i går.

Regjeringen har behandlet konseptutvalgutredningen for den nye godsterminalen, og har besluttet at verken Semsmyra, Stormoen eller Holmen er aktuelle. Tidligere er det avgjort at heller ikke Lierstranda er aktuell. Samferdselsministeren mener dette vil føre til at Øvre Eiker, Drammen og Lier kommune får større forutsigbarhet i utviklingen av disse områdene.

Eliminerte fire

17-18 lokaliseringsalternativer ble først vurdert for bygging av ny godsterminal. Etter en omfattende utsilingsprosess ble sju av disse med videre i utredninger. Nå er de nede på tre, noe departementet kaller en «viktig avklaring».

De tre gjenværende alternativene er Ryghkollen i Nedre Eiker, Skoger i Drammen og Kopstad i Horten.

- Selv om vi ennå ikke kan si hvilket lokaliseringsalternativ vi til slutt vil gå inn for, er det nå viktig å få frigitt de lokaliseringsalternativene som vi er sikre på er uaktuelle for en ny godsterminal, sier samferdselsministeren.

Kanskje svar i 2015

Men motbør kan forventes. Da det i 2012 ble klart at Jernbaneverket mente Ryghkollen var best egnet, tordnet ordfører Bent Inge Bye mot forslaget i Drammens Tidende, på grunn av tap av store områder dyrkbar mark. I samme artikkel ble det estimert at en utbygging i Skoger ville medføre tap av 280 mål landbruksjord og riving av omkring 30 hus.

Avgjørelse i saken kan forventes tidligst i 2015, da den påbegynte godsanalysen først vil være klar om et år. Ut fra ønsket om å få mer gods over på tog, skal analysen vise om andre lokaliseringer bør vurderes framfor satsing på en større godsterminal i drammensområdet. Uansett blir det ingen tettere forbindelse mellom godsterminal og havn, og godsoverføring direkte mellom båt og tog på Holmen. Det toget er gått.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen