Nyheter

– Hypp på å last’n ned sjøl æ

Regjeringen vil innføre et «fritidskort» for barn og unge. Mandag besøkte derfor Trine Skei Grande (V) Åssiden videregående skole for å lære om eventappen «Bizzy».

Bilde 1 av 4

– En viktig satsing i regjeringserklæringen er å bidra til at flere av de unge skal kunne delta i disse fellesskapene som definerer oss, sa kultur- og likestillingsministeren, da hun besøkte Åssiden videregående skole i Drammen.

Her ble hun satt inn i hvordan målgruppa for Bizzy, det vil si ungdommen selv, siden første stund har fått delta i utviklingen, driften og markedsføringen av appen.

Faktisk samarbeider elevene med valgfag medieutvikling med fylkeskommunens Line Haukland og Ida Moen tre timer i uka. De sistnevnte beskriver de unges medvirkning som et av appens viktigste suksesskriterier.

Vinn vinn

Herman Hansen, en av elevene i det såkalte «Bizzycrewet», fortalte hvordan de hadde fått prøve seg på å lage en event for unge selv, for å lære hva som fungerte – og ikke fungerte.

– Det er ikke lett. Brageteatret ga oss en generalprøve og vi informerte om tilbudet på skolen her og til sang-, dans- og dramalinja på St. Hallvard, og frista med snop, brus og quiz. De 30 som kom hadde nok en fin opplevelse de, men med omtrent 90 ledige seter var jo ikke oppmøtet det helt store.

Likevel tviler verken Hansen eller kultursjef i Buskerud Jon Endre Røed Olsen på at unge snakker best med unge. Og de har tydeligvis gjort noe riktig, for på bare ett år har over 5.000 lastet ned Bizzy. Brukerne fikk i 2018 informasjon om cirka 650 eventer, hvorav mange til rabatterte priser eller gratis.

– Vi promoterer mye via sosiale medier som Facebook og Instagram, der vi legger ut bilder og filmer og konkurranser. Også står vi på stand. Det siste er faktisk det som fungerer aller best, kunne Aurora Blom Eriksen, også hun i «Bizzycrew», fortelle.

– Dette samarbeidet gir elevene relevant erfaring, og jeg kan krysse av for alle læreplansmål – og noen til, fastslo fornøyd lærer Kyrre Haakaas.

Vil lære

Regjeringens satsing på et fritidskort for barn og unge handler om å sikre flere – fra seks til 18 år – muligheten til å delta på minst én fritidsaktivitet i uka, uavhengig av foreldrenes økonomi, mens Bizzy har som mål å få flere unge til å bli kjent med og besøke kulturelle tilbud.

– Så nei, dette handler ikke om å lage noen blåkopi, men det er ikke mange steder man har fått slike ordninger til å fungere. Vi ønsker å lære, for å se hva vi kan gjøre på nasjonalt nivå, forklarte Kjartan Sverdrup, kommunikasjonsrådgiver i Kulturdepartementet.

– Vi har i hvert fall sett hvor viktig det er at de unge selv får medvirke fra starten av, sa Skei Grande.

Hun gledet seg til å titte nærmere på Bizzy, på sin egen mobil.

Mer fra Dagsavisen