Nyheter

Humor og alvor på samme lerret

Resultatet av noen måneders intenst samarbeid har blitt til «Visuelle samtaler» og skal på utstilling på Voss i Pinsehelgen.

Bilde 1 av 5

At kunstnere samarbeider er ikke noe nytt. Men at de maler sammen, samtidig og på samme lerret, er ikke så vanlig. Kanskje vi kan kalle dem en slags moderne Tidemann og Gude, de to som i 1848 malte «Brudeferden i Hardanger». Men det blir ikke helt riktig. Hans Gude malte alt landskap, mens Adolph Tidemand malte menneskene.

Tine Ericsson og Cathrine Gerhken maler litt av alt, dessuten er bildene nonfigurative. Og mens duoen fra 1800-tallet kun malte fem bilder sammen, er Ericsson og Gerhken foreløpig oppe i 12.

Men hva får to kunstnere til å ønske å male på samme lerret, uten å få følelsen at den andre «ødelegger tegningen min»?

– Haha, det kan faktisk være litt sånn noen ganger, ler de to.

– Men av og til flyter arbeidet, det aller første bildet gikk heldigvis lett, ellers hadde vi kanskje ikke fortsatt. Vi ble faktisk kjempefornøyd, med én gang, vi fikk skikkelig blod på tann, forklarer Ericsson.

– Et samarbeidet som dette forutsetter at man kjenner seg trygg, både med hensyn til å vise og også å tørre å si noe – å være ærlig med tilbakemeldinger, sier Gerhken.

Vennskap

De to traff hverandre da de begge studerte kuratorarbeid ved USN i Bø i Telemark.

– Vi snakket sammen mye og ble gode venner, forteller Ericsson og fortsetter;

– Vi ble inspirert av Bjarne Melgård og Sverre Bjertnes samarbeidsprosjekt, men de sendte maleriet fram og tilbake og arbeidet alene – én og én. Jeg tenkte at det skulle være så kult å få til noe lignende, med den store forskjellen at vi maler samtidig, utdyper Ericsson.

Kunst og TV og tilbake

– Det er jo litt ensomt å jobbe med kunst, mange deler atelier og samarbeider på den måten, men ingen av oss hadde gjort en sånt samarbeid, forteller Gerhken som kanskje mange kjenner fra 90-tallet da hun jobbet som programleder i TV3 og i TV 2. Men det var kunstutdannet hun var, og mens hun og ektemannen (Arne Hjeltnes red.anm.) bodde i Hongkong en periode, startet hun opp med malingen igjen. Nå har hun atelier på Fornebu, og pendler til Tine Ericssons atelier i Drammen to ganger i uka.

Kunstnerne ser fram til pinsedagene på Voss, og vil gjerne fortsette å samarbeide etter utstillingen.

– Det har gått så bra. Men jeg var litt redd for hvordan et samarbeid ville gå, Cathrine har ro og maler lyrisk. Jeg er er mer voldsom og ekspressiv. Men vi tenkte går det ikke, så gjør ikke det noe. Cathrine er veldig flink til å oppmuntre, kjør på Tine, sier hun og det er veldig ok.

– Når vi først gjør dette, skal vi ikke pingle i vei. Her er det bare å gøtse på. Sånn sett gjør dette samarbeidet at vi kanskje blir modigere. Selv om vi ikke maler likt, ønsker vi hverandre vel, sier Gerhken.

De to forteller om intense og effektive timer i atelieret.

– Vi må passe på å lufte mye, det er jo en del terpentin og andre løsemidler i rommet, derfor er det deilig og nødvendig å henge litt ut av vinduet.

Ericsson & Gerhken "Visuelle samtaler"

Stilles ut på Voss i Pinsen 2019
Tine Ericsson (f. 1964) og Cathrine Gehrken (f. 1964)
I arbeidene utforsker kunstnerne samspill, identitet, og konfrontasjon i felles malerier
Dialogen skaper nye strukturer, hvor penselstrøk og komposisjon blir utfordret og understøttet
Kunstprosjektet består av 12 malerier i stort format (125 cm x 146 cm)
Begge kunstnerne har deltatt på en rekke utstillinger henholdsvis i Oslo og i Drammen

Mer fra Dagsavisen